Wat is nu eigenlijk de definitie van content curatie?

Wat is nu eigenlijk de definitie van content curatie?
  • Content
  • 3 jan 2017 @ 11:00
  • 15823 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalContent

Content curatie is het verzamelen van allerlei vormen van media die betrekking hebben op een merk, product of thema en deze op een plek onder te brengen. Bij content curatie staat centraal dat men snel en overzichtelijk toegang tot alle beschikbare content over een product of een dienst verschaft.

Binnen de marketing zijn er talloze kanalen die content aanleveren in het kader van meer exposure voor een bepaald merk. Hieromtrent wordt slechts een deel van de content door een onderneming of merk zelf wordt geproduceerd, terwijl een ander deel voorkomt uit het werk van derden, bijvoorbeeld door blogposts of andere artikelen. Wanneer men als merk besluit om al deze verschillende vormen van media, dus zowel paid media, owned media en earned media, onder te brengen op een plek, wordt dit content curatie genoemd. Content curatie bevat dus alle voor een merk relevante content. Het doel van content curatie is om alle, of in ieder geval zo veel mogelijk, content overzichtelijk weer te geven. Hiermee kan goede content curatie bijdragen aan een bredere inbound marketing strategie.

Men kan op basis van diverse kenmerken content selecteren voor de content curatie. Men kan bijvoorbeeld alle content die betrekking heeft op een specifiek product van de onderneming verzamelen, maar ook alle content die betrekking heeft op een bepaald thema of een bepaald merk.

In principe is content curatie al zo oud als de eerste keer dat boekwerken of andere geschriften op thema werden gesorteerd. Volgens Google Trends wordt het echter pas sinds 2012 structureel erkend als potentieel onderdeel van een marketingstrategie. Als alternatief op content curatie kan men zelf content produceren. Dit kost echter meer tijd dan de tijd die men kwijt is aan content curatie. Veel merken kiezen dan ook voor een combinatie van beide vormen.

 

Dit artikel verscheen eerder op Platform Content
 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken