De absurditeit van kleur: contentmarketing verdient rainbow power

De absurditeit van kleur: contentmarketing verdient rainbow power
  • Content
  • 12 mei 2017 @ 14:09
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • MakersContent

Contentmarketing gaat over het vertellen van verhalen door bedrijven en merken. Met als doel een mogelijke klant te prikkelen. Dat is geen nieuws. Als deze verhalen met beelden worden ondersteund is het cruciaal om na te denken over de kleuren in deze beelden. Je kunt daarbij de plank raken maar ook behoorlijk misslaan. Het gebruik van de juiste kleuren kan een bedrijfsidentiteit maken of breken. Daar wordt vaak aan voorbij gegaan.

Color grading, zoals kleurgebruik in communicatie wordt genoemd, speelt eens steeds belangrijkere rol. Mensen zijn visueel ingesteld. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat 93 procent van de mensen zich laat leiden door visuele elementen bij een aankoop. Met kleur kun je iets non-verbaal uitleggen. Getty publiceert elk jaar een trendrapport waarin wordt aangegeven wat voor beelden de meeste indruk maken op lezers en kijkers en wat voor beelden blijven hangen.

Een ontwikkeling volgens Getty is het toenemende gebruik van opvallende kleuren: rainbow powering. Eind vorige eeuw werden beelden sterk gefilterd tot bijna monotoon materiaal. Flets-grijzig, bedoel ik. Nu zien we vreemde kleurencombinaties, een nieuwe golf van visuele verfijning. Als je de film La La Land hebt gezien, herinner je wellicht de rode, blauwe en gele tinten die opvallend royaal aanwezig waren. De film Moonlight wordt gekenmerkt door weelderige, glanzende, groenachtige tinten. En Nocturnal Animals valt op door de tonen van edelstenen. De stijl van House of Cards met veel blauw/groen in  de low lights en oranje in de highlights is ook een duidelijke trend. Kleur draagt nadrukkelijk bij aan de magie van de film. Met andere woorden: kleur kan de stemming van een film bepalen. Voor commercials is dat van cruciaal belang.

Bij interviews of presentaties zien we steeds vaker een kleurrijke look tegen een lichte achtergrond, waardoor een sterke focus op het gezicht van betrokkene ontstaat. Laat de wereld ongefilterd zien, dat versterkt de authenticiteit. Maar zorg in het visuele landschap wel voor een herkenbare focus. Ogen, mond, een hand… Fotojournalistieke esthetiek noemt Getty het. Minder styling. Laten zien wat er echt gebeurt. Dat betrekt kijkers bij de inhoud. Laat mensen de ster zijn in hun eigen show, klaar om aan de slag te gaan, genietend van hun omgeving, verdrietig om wat gebeurde. Beelden mogen weer ‘intiem’ zijn.

Getty spreekt ook over ‘Global Neighborhood’ en inspireert door aan te geven dat de wereld almaar kleiner wordt. We leven in een post-nationale wereld. Beelden en kleuren mogen grensoverschrijdend zijn. Indrukken afkomstig van het wereldtoneel kunnen ook in onze eigen omgeving een verhaal of merk kracht bijzetten. Zuid-Amerikaanse kleuren, Aziatische tinten, we zien ze steeds meer terug in onze eigen communicatie omdat ze bepaalde gevoelens oproepen.

Getty heeft het in zijn trendrapport ook over nieuwe naïviteit. Scroll door social media, of het nu Instagram, Facebook of Twitter is. Een humorvolle bezigheid die enorm kan inspireren. Omdat beelden authentiek zijn. Vaak worden kleurfilters toegepast waardoor het beeld een warme waas krijgt. Absurditeit is een nieuw steeds vaker toegepast fenomeen. Evenals neonkleuren. In videoclips zijn zien we vaak zuurstokroze gel- en neonkleuren die van het beeld afspatten.

Het digitale tijdperk beïnvloedt vrijwel elk aspect van ons dagelijkse leven. Een van de andere zaken waar we steeds vaker mee te maken krijgen is virtual reality. Met 360-graden-beelden kun je mensen daadwerkelijk een verhaal laten binnen gaan. In vrijwel alle sectoren wordt volop geëxperimenteerd met virtual reality. Reisorganisaties kunnen hun klanten de werkelijke wereld van het land van hun dromen in laten stappen met 360 graden-video’s. Virtual reality en 360 graden video’s zijn nog grote investeringen voor merken, maar deze techniek wordt toegankelijker. En in een sterk concurrerende markt kan een ondernemer vaak niet achter blijven.

Mogelijk is het toenemend gebruik van kleur ook therapeutisch te verklaren. Heb je al een kleurboek voor volwassenen? Of heb je iemand er al een cadeau gedaan? Het Nederlandse tijdschrift Flow is een ongekend succes. Ik deed er lacherig over toen het ruim tien jaar geleden op de markt kwam. Het blad verschijnt inmiddels in meer landen. Blijkbaar associeert het kleuren met je jeugd. De geur van potloden en tekeningen zorgen voor aangename herinneringen. Kleuren is een vorm van ontstressen, zeggen wetenschappers. Tijdens het kleuren wordt de geest geleid naar geweldige fantasiewerelden en zijn we in staat onszelf los te maken van onze dagelijkse problemen en te genieten van een eenvoudige handeling. Kleuren voor volwassenen lijkt een hype, maar veel mensen vinden rust in het inkleuren. Kleuren is een bezigheid die een staat van innerlijke rust opwekt. Beide hersenhelften worden gestimuleerd. Daarnaast speelt creatief bezig zijn ook een enorme rol. Hierdoor wordt de geest verruimd en kun je beter ‘out of the box’ denken. Het helpt de persoonlijke ontwikkeling. En met het werken met verschillende kleurencombinaties word je natuurlijk spontaan vrolijk. En nog een aspect dat met het gebruik van kleuren te maken heeft: technologie is zo vanzelfsprekend geworden dat het ineens weer heel bijzonder voelt om een gedrukt boek of potlood en papier in handen te hebben, aldus Sikkens.

Dat verklaart mogelijk ook de trends die Getty signaleert. Kleur prikkelt de geest. Daar hebben we in de almaar dominerende wereld om ons heen steeds meer behoefte aan.

Contentmarketeers zouden meer moeten kleuren.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken