Contentmarketing betekent: zoeken naar het conflict

Contentmarketing betekent: zoeken naar het conflict
  • Content
  • 30 jun 2017 @ 10:40
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

Hoe zorg je nu voor meer impact als je begint met contentmarketing? Die vraag ligt op het puntje van je tong als je als contentmarketeer bij je klant of bij je baas aan tafel zit. Natuurlijk is die vraag belangrijk als je effectief wilt communiceren. Maar slik hem toch maar even in. Want met het stellen van de vraag laat je merken het vak toch niet zo goed begrepen te hebben. Zorg dat je geloofwaardig bent, dat je verstand hebt van strategie, dat je om je heen hebt gekeken en hebt nagedacht hoe een merk, bedrijf of instelling in de wereld staat. Wat is de context en welke rol wordt door je opdrachtgever gespeeld of welke rol zou het bedrijf, het merk of de instelling moeten spelen? Precies, ga er maar aan staan. Het vergt bijna een wetenschappelijke studie. Business antropologie noemen ze dat tegenwoordig.

Reflecteren is een kunst. Wil je opdrachtgever leidend zijn binnen een sector of zijn er andere ambities en waarden die relevant zijn? Je kunt met een communicatieboodschap nog zo hard roepen, daarmee maak je een merk, bedrijf of instelling nog niet relevant of leidend. Integendeel, je kunt het tegenovergestelde bereiken als er tussen de reputatie en je verhaal geen synergie is. En het gaat daarbij ook niet om vandaag maar om morgen. Toekomstgerichtheid. Er is er nauwelijks sprake van een duidelijke strategie, dan wordt het tijd dat daar eerst aan gewerkt wordt alvorens met contentmarketing van alles van de daken te gaan schreeuwen.

De bureaus die zich bezighouden met contentmarketing doen er derhalve zeer verstandig aan strategen aan te trekken die met de adviseurs bij de klant aan tafel zitten. Dat is misschien uurtje factuurtje, maar legt uiteindelijk een stevig fundament op de content die mogelijk geproduceerd gaat worden. Over dit fenomeen las ik een uitstekend verhaal van Arjen Boukema van ING op Linkedin. Hij maakt duidelijk dat als je geen oog hebt voor de veranderingen in de wereld, je nogal old school blijft denken, hoe ambitieus ook. Natuurlijk moeten contentmarketingbureaus bezig zijn met de vraag hoe ze hun opdrachtgevers met welke content voor de customer journey kunnen pleasen. Maar net zo belangrijk is de vraag hoe ze als contentmarketingbureau bijvoorbeeld Google, Facebook of Apple in hun business kunnen integreren, voordat deze bedrijven het stuur overnemen. Op wat voor wijze gaat de business van je klant veranderen? Blijf je content produceren of verdiep je je in de vraag hoe je content kunt ontsluiten? Binnen in een organisatie of op het internet waar de fans rondlopen? Heeft een bedrijf straks nog wel de lead of wordt het gerund door zijn klanten? Analyseer de markt waarin je opdrachtgever zich bevindt, denk in scenario’s, probeer een gesprek over ambitie en strategie op gang te brengen. Probeer een echte partner te zijn.

Misschien is een leergang corporate antropologie iets voor je. Als je met een antropologische blik naar een bedrijf kijkt, kun je doordringen tot in het DNA en begrijpen waarom processen lopen zoals ze lopen. En ze mogelijk kunnen worden bijgestuurd of veranderd. Hier lees je er meer over. En als je eenmaal met strategie bezig bent, realiseer je dan ook dat het om een long tail-strategie moet gaan.

Sommige zinnen in artikelen over contentmarketing prikkelen of triggeren. ‘Een long tail-strategie is bewezen effectiever dan enkele keywords gebruiken. Long tail wil onder meer zeggen dat je je als organisatie meer richt op de lange zoekopdrachten die potentiële klanten gebruiken. Vergelijk daarvoor een zoekopdracht als: ‘Wie zijn goede communitymanagers?’ met het veel kortere ‘Communitymanagers’. Voordeel voor organisaties van die eerste variant is dat er minder concurrentie is van andere bedrijven, en dat de mensen die hierop zoeken relevanter voor je zijn dan de wat generiekere zoekers.’

Dit citaat haal ik uit een verhaal op Frankwatching. Een waarheid als een koe. Wie gebruikt nog trefwoorden om te zoeken op het wereldwijde web. Je gaat toch ‘het beste restaurant in…’ of ‘wat betekent ook alweer gebbetje?’ Dit noemen ze dus long tail-vragen. En natuurlijk wil je vervolgens weten waarom AG Restaurant het beste steakhouse in Stockholm is? Zo trechter je stap voor stap naar je ultieme keus voor een avondje uit. Dus met z’n allen aan de ‘long tail-strategie’ als je succesvol contentmarketing wilt bedrijven.

Ook fans spelen een belangrijke rol bij het succes van je contentmarketingstrategie. Je hebt dus ook een online community-strategie nodig. Hoe meer tijd mensen nodig hebben in de customer journey om tot een besluit te komen, hoe meer fans je nodig hebt die bereid zijn content te delen.

Wat ook belangrijk is: als er enig idee ontstaat over een strategie moet je vervolgens op zoek naar het conflict, het brand conflict welteverstaan, want dat is volgens deskundigen het beste vertrekpunt om de goede verhalen te vinden waarmee je de customer journey van een consument vult. Er is zelfs een brand conflict model waarmee je het DNA van een merk haarscherp kunt definiëren. Op zigt.nl lees je er meer over.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken