Dwing eens wat meer professioneel respect af. Ga voor de hoofdprijs

Dwing eens wat meer professioneel respect af. Ga voor de hoofdprijs
  • Content
  • 22 jun 2017 @ 10:56
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Midzomer, dan ligt het leven in Zweden een dag volledig stil. Net als met kerst. Op alle andere dagen zijn supermarkten van zeven uur ’s ochtends tot tien uur en sommige zelfs tot elf uur ’s avonds open. Op midzomeravond en kerstavond sluiten ze om zes uur ‘s middags en gaan ze de volgende dag pas om negen uur open. Als supermarktorganisatie hoef je eigenlijk nooit na te denken of je in de zomer of rond kerst je contentmarketing activiteiten moet temperen. Maar als het zomerseizoen hier in Zweden werkelijk doorbreekt, en scholen acht weken sluiten en veel bedrijven minstens vier weken op halve kracht draaien, is de context waarin consumenten zich bevinden volstrekt anders.

Op business2company.com een leuk verhaal over een contentmarketing break. Mooi moment om tijd te steken in het prijzenseizoen dat ons staat te wachten. Iedere contentmarketeer zou er van wakker moeten liggen. Wie met zijn campagne of content prijzen wint, laat zien dat hij innovatief bezig is. Je komt positief in het nieuws en welk merk of welke onderneming of instelling wil niet graag werken met ambitieuze vernieuwers? In Duitsland worden over enkele weken alweer de belangrijkste prijzen uitgereikt voor goed contentmarketingwerk, in ons land en in de UK gebeurt dat in november. Er is dus nog tijd om na te gaan hoe je werk uitblinkt. Zorg er ook voor dat over je werk wordt gepraat op sociale media. Het gaat niet alleen om een tevreden klant, maar binnen de sector moet je op z’n minst opvallen. Een jury die iets gaat beoordelen waar hij of zij nog nooit van heeft gehoord, laat zich niet zo maar overtuigen. Bedenk een social mediacampagne zodat collega’s zien wat je doet. Maak er werk van. En zorg dat anderen blij worden van je verhalen. Zorg dat collega’s kunnen leren van je werk. Kennis verbroedert en dwingt respect af. Het kost bijna niets om spraakmakend te worden. Professioneel respect afdwingen noem ik het maar even.

Misschien moet je wel een customer journey uitstippelen richting het prijzenfestival in november. Heb je in dit verband ook al eens nagedacht over meer inzet van artificial intelligence? Geen idee wat dit is? Lees dan dit verhaal op frank.news eens. Je kunt een legioen zzp-ers met specifieke kennis om je heen verzamelen waar je veel steun en kennis aan kunt ontlenen bij het ontwikkelen van plannen. Boeiend voor elk contentmarketingbureau. Misschien is de deeleconomie voor ons vak zo gek nog niet. Als je het als bureau niet doet, loop je het risico dat een klant ontdekt dat het slim is om een aantal afzonderlijke marktpartijen tot samenwerking te dwingen omdat de creativiteit dan het meest uitgedaagd wordt.

Contentmarketeers moeten zich overigens realiseren dat klanten meer zijn dan beslissers ten aanzien van een aankoop. Als je contentmarketing inzet om je klanten te verleiden tot een herhalingsaankoop ben je echt als in de vorige eeuw bezig. Lees hoe Spotify hierover denkt. Contentmarketing helpt je klanten te begrijpen in hun ‘cultural context’. Sabine Schmetz schrijft daarover een helder verhaal op Frankwatching. Lekker praktisch als je je afvraagt hoe je aan contentmarketing begint. PwC publiceerde onlangs de Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021. Een opvallende constatering: veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen leiden stilaan tot een kloof tussen hoe consumenten media en entertainment willen ervaren en betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. ‘Bouw eerst aan actieve, hoogwaardige communities, met gedeelde passies, waarden en interesses. En combineer dat met slimme technologieën om gebruikers superieure gebruikerservaringen te bieden. De content moet de gebruiker vinden en niet andersom’, luidt het advies. Een doordenkertje dat alles zegt over het belang van kwalitatieve content, bedacht vanuit een heldere strategie, op basis van klantkennis. Lees Sabine Schmetz. Het gaat om de gebruikservaring, de cliënt experience.

Dinsdag 27 juni vind in de Elba-kerk in Amersfoort een seminar plaats over hoe je een Grand Prix Content Marketing kunt winnen. Met de zomer voor de deur een mooie opwarmer om een strategie te ontwikkelen die ervoor zorgt dat je in november met een spetterende prijs naar huis kunt. Dat kost tijd, maar nu half Nederland binnenkort op halve kracht draait, heb je mooi de gelegenheid om er royaal tijd aan te besteden. Want die heb je nodig. Ik heb in het verleden menige briljante case de prullenbak in zien gaan omdat er te weinig aandacht was besteed aan het met bravoure, lef en overtuigingskracht invullen van het inschrijfformulier. 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken