Leren, leren en blijven leren. Contentmarketeers worden alleskunners

Leren, leren en blijven leren. Contentmarketeers worden alleskunners
  • Content
  • 18 jul 2017 @ 09:51
  • 6858 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

Je bent er nooit te oud voor. In welke mate is een consument bereid een product of dienst aan te bevelen. Bijvoorbeeld via sociale media? Ga er maar aan staan. Maar daar heb je dan de NPS voor, de zogenoemde Netto Promotor Score. Er zijn bedrijven die zich hier in specialiseren en klanten die dergelijke bedrijven inhuren om na te gaan op wat voor wijze de NPS van een product kan worden verbeterd.

Als contentmarketeer moet je overal verstand van hebben. Want het zal je maar gevraagd worden: draagt deze content bij aan een betere NPS? Vroeger noemden we dat klanttevredenheid. En de vraag was toen: zou je een product aanbevelen bij vrienden, familie en collega’s? Als je op google NPS intikt, kom je veel interessante artikelen tegen. Want sta je als contentmarketeer eigenlijk sterk als je van de content die je maakt of laat maken de NPS-score kent? Kost onderzoek, maar meten is weten. Dat geldt ook voor de vraag wat de maatschappelijke relevantie is van de content die je inzet, of eigenlijk van het merk of de instelling die de content inzet ten behoeve van een customer journey. KPN is nu de groenste provider van Nederland. Daar kun je wel wat content bij bedenken. ASR communiceert dat het de premies van verzekerden niet investeert in kinderarbeid en wapenhandel, maar wel in kinderonderwijs en groene energie. Ook dat levert behoorlijk wat voeding voor content. Bart Brüggenwirth schrijft hierover een interessant verhaal.

Opmerkelijke adviezen in een artikel van Michele Linn op de website van het Content Marketing Institute van Joe Pulizzi. ‘Zo zorg je ervoor dat je content beter wordt gelezen!’ Een van de tips: maak je content zo op dat er gemakkelijk passages zijn te delen op sociale media. Even lezen dus.

Je straalt als organisatie vertrouwen uit als je de controle voor een gedeelte uit handen geeft en vertrouwt op je betrokken leden. Plus, je kunt als community manager sneller schakelen, omdat je samen met de community verantwoordelijk bent voor content. Je hoeft niet langer alles in je eentje op te pakken. Dat kan natuurlijk alleen als de NPS van de content hoog is.

Wat ook periodiek belangrijk is: concurrentieonderzoek. Een bedrijf of instelling weet waarschijnlijk haarscherp hoe onderscheidend zijn product of dienst is. Maar hoe zit dat eigenlijk met de content die wordt ingezet? Als contentmarketeer kun je briljante ideeën hebben om verrassende content te maken, maar hoe uniek en onderscheidend zijn deze? Wat doet de concurrentie, is daar sprake van een duidelijke strategie? Voorkom dat je in het domein van een ander terecht komt. Geen sinecure trouwens, maar wel uitdagend. Lees Carlijn Postma hierover op Frank.news.

Onderscheidende content is niet alleen een kwestie van inhoud, maar ook van vorm. Misschien is de podcast wel een optie. Als er één vakgenoot verslaafd is aan podcasts, dan is het wel Marvin Jacobs, editorial director van digitaal bureau Born05. Onlangs schreeuwde hij zijn liefde voor het medium nog van de daken in een aantal blogs. ‘In de dagelijkse file was ik een beetje klaar met het eindeloos herkauwen van nieuws op Radio 1 of de flauwe grappen van Edwin Evers. Zo’n autorit is een ideaal moment om in alle rust naar een podcast te luisteren. In 2014 viel ik als een blok voor Serial, de Amerikaanse kwaliteitsserie die de revival van podcasting in gang heeft gezet.’ Aldus Emerce. Krap een miljoen Zweden luistert meer dan wekelijks naar een podcast, 1,2 miljoen Zweden luistert maandelijks. Geïntegreerde reclame (de zogenoemde ‘host-read documentary ad’) werkt het best en haalt vaak betere resultaten dan een ouderwetse reclame in meerdere series tegelijk laten horen.

Tot slot, mocht je de idee hebben dat contentmarketing de meest actuele marketing trend is, dan vergis je je. Contentmarketing is zo oud als de weg naar Rome. Op Search Engine Journal enkele fantastische voorbeelden van honderd jaar terug. Ook van Coca Cola.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken