Waarom print onderdeel van je contentmarketingmix moet blijven

Waarom print onderdeel van je contentmarketingmix moet blijven
  • Content
  • 25 aug 2017 @ 14:16
  • 21832 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentPrintStrategie

Sinds vorige week klinkt in miljoenen Nederlandse huishoudens weer de jaarlijkse flinke plof op de deurmat: de IKEA-catalogus. De woonwinkel maakte in 1951 de eerste editie om op grotere schaal meubels te verkopen. Met inmiddels een uitgebreide website, een praktische app en bloeiende social-media-kanalen had IKEA eigenlijk jaren geleden al de stekker uit de papieren versie kunnen trekken. En toch wordt de catalogus dit jaar weer in een enorme oplage van 203 miljoen verspreid. Zo bont hoef je het als bedrijf natuurlijk niet te maken. Maar print zou anno 2017 nog steeds wél een onderdeel moeten zijn van je contentmarketingmix. Waarom? Drie redenen.

1. Met print val je op

Hoe meer bedrijven zichzelf online presenteren, des te lastiger wordt het om op te vallen. Tot zover niks nieuws. De vraag is hoe je dat probleem oplost: door steeds gekker uit de hoek te komen (met het risico dat je de plank misslaat)? We keren bedrijven online al steeds meer de rug toe, omdat hun content vaak te commercieel is. Gooi het dus eens over een andere boeg. Airbnb deed dat bijvoorbeeld dit jaar met de lancering van een eigen magazine. Een opvallende move voor een bedrijf dat juist bestaat dankzij internet. De makers zien met de inzet van print een mogelijkheid om de band met de toch al betrokken doelgroep nog intensiever te maken. Hoe? Door het magazine te vullen met content gericht op de steden die Airbnb-gebruikers het meest bezoeken. De doelstelling: ervoor zorgen dat meer mensen het merk ervaren en erover praten.

2. Print versterkt online en andersom

Dat je met print opvalt, betekent echter niet dat je online dan maar links moet laten liggen. Het is niet het een of het ander; juist de combinatie kan heel krachtig zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat 66 procent van de millennials vooral via Facebook in aanraking komt met online artikelen van tijdschriftenmerken, waardoor ze worden aangezet tot het kopen van zo’n magazine. Het succesvolle digitale magazine Amayzine zag ook hoe print het succes van het merk zou kunnen versterken. De hoofdredacteur noemt het dit jaar gelanceerde papieren magazine zelfs ‘een ode aan print’. Ze geeft aan dat lay-out en design op Amayzine.com altijd al prioriteit hadden, en in een printmagazine kun je op dat gebied nóg meer uitpakken.

3. Print is tastbaar

Je kunt je bedrijfswebsite niet op de tafel bij de receptie leggen. Je geeft niet al je beursstandbezoekers een usb-stick met informatie mee. En je medewerkers in het veld bereik je niet via het intranet. In zulke gevallen blijft print onmisbaar. Daar komt nog eens bij dat mensen soms gewoon nog steeds graag iets in hun handen hebben. Dat verklaart bijvoorbeeld het succes van GTST Magazine, dat fans verbonden houdt met de serie tijdens de zomerstop. De makers hadden er natuurlijk voor kunnen kiezen om alleen een online versie te maken, maar toch werd een printversie het uitgangspunt. Blijkbaar ben ik niet de enige die op het strand liever een papieren tijdschrift in handen heeft dan vanaf een smartphone of tablet leest. En de IKEA-catalogus is daar misschien nog wel het bekendste voorbeeld van: veel mensen gaan er eens lekker voor zitten.

 

Door: Corrie Lalkens (Contentbureau.nl)

Deze blog verscheen eerder op de website van Contentbureau.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken