Contentmarketeers: Schrijven blijft een vak. Stop met WC-eend-teksten

Contentmarketeers: Schrijven blijft een vak. Stop met WC-eend-teksten
  • Content
  • 15 sep 2017 @ 10:08
  • 20185 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

Als je niet kunt schrijven, begin er dan niet aan. De echte contentmarketeer kan reflecteren. Een intro treft je als een stomp tussen de ogen. Je houdt je adem in en wilt verder lezen of kijken. Alles kan wachten. Soms is een zin voldoende, of het juiste woord. Als contentmarketeer voel je haarscherp aan waarmee je je doelgroep raakt. Omdat je vanuit zijn stoel naar een onderwerp kijkt. Hoe dramatisch zelfbenoemde experts hun blogs kunnen beginnen, blijkt uit de praktijk. Pijnlijk. Teksten die niet uitnodigen om door te gaan. Hoe interessant de materie ook is. Lees maar mee.

‘Nu de metamorfose van de LinkedIn user interface grotendeels achter de rug lijkt, vinden wij het een mooi moment om de belangrijkste specificaties op een rij te zetten. Denk aan de juiste formaten voor afbeeldingen, het aantal karakters voor tekstvelden en meer. In onderstaande infographic aandacht voor drie veelgebruikte onderdelen van LinkedIn: het persoonlijke profiel, de blogfunctie en de bedrijfspagina.’ (Bron FW)

‘Marketing automation en andere tools binnen uw marketing technology stack zijn onmisbaar voor een succesvolle uitrol van uw ABM-strategie op een schaalbaar niveau.’ (Bron Graydon)

‘Heeft het als business of bestuurlijke (semi-)overheidsorganisatie zin om rechtstreeks met een copywriter te werken? Het kan zeker nut hebben. Niet elk bedrijf kan zich een heel reclamebureau veroorloven of wil gewoon zo dicht mogelijk op haar eigen communicatie zitten.’ (Bron Linkedin)

‘Gedragsverandering is hot. We hebben het steeds vaker over nudging, onbewuste beïnvloeding en gedragsinterventies. De kennis van de sociale psychologie helpt ons al om beter het afval te scheiden, de belastingaangifte sneller te doen of veiliger deel te nemen aan het verkeer. Het is bijzonder interessant om te kijken naar menselijk gedrag. Zo krijgen we mensen sneller in beweging en zijn campagnes effectiever.’ (Bron FW)

Op FW ook een verhaal over de ernstigste gevolgen van niet-gedeelde content. De titel belooft weinig goeds. Ik verwacht een verhaal dat uit draait op het eerste zelfmoordgeval binnen content marketing. Gelukkig is het minder ernstig. Maar de auteur windt er geen doekjes om. Hij somt achtereenvolgens op:

  • Men vindt je niet de moeite waard,
  • Je mist geloofwaardigheid
  • Je mist de impact van word of mouth,
  • Je mist het momentum

Het verhaal draait uiteindelijk uit op het maken van een slimme share strategie. Maar de auteur vergeet te melden dat niemand een slecht geschreven of niet interessant verhaal gaat delen.

Zelfs MT maakt zich schuldig aan het WC-eend-principe. Een artikel met adviezen voor succesvolle contentmarketingplatforms begint als volgt: ‘De meest gemaakte fout: navelstaren, schrijven over je eigen business. Doe je in verzekeringen? Schrijf hier dan vooral niet over. Enerzijds omdat het een low interest product is, anderzijds omdat het niet altijd even geloofwaardig is. Wij van WC-eend adviseren… MT MediaGroep heeft voor ondernemersverzekeraar De Goudse het kennisplatform OndernemenMetPersoneel.nl gebouwd. Waarom? Omdat verzekeringen een item worden als een ondernemer personeel aanneemt. Schrijf dus niet over koffiekopjes als je die verkoopt, maar kies een relevant onderwerp over de wereld daaromheen. Wat houdt grote groepen mensen wel bezig? Koffievoorzieningen. Zoom uit en vind een onderwerp dat boeit. Vanuit daar warm jij jouw doelgroep op voor jouw product.’

Brisk.nl heeft blijkbaar een deal gesloten met DoubleSmart. ‘Mensen worden de hele dag overspoeld door televisiereclames, printcampagnes, internetbanners of advertorials. Door de overvloed aan informatie en reclame wordt het overgrote deel al niet eens meer bewust waargenomen, mede doordat veel niet relevant is. Maar hoe kunt u als ondernemer dan toch uw doelgroep bereiken? Rick Zuidbroek van online marketingbureau DoubleSmart vertelt meer over de toepassing en de voordelen van contentmarketing.’

Toch grappig dat al die zogenoemde experts blind worden als het gaat om het vakgebied waarmee ze zelf een boterham willen verdienen. Dames en heren, of moet ik mensen zeggen: als je preekt voor eigen parochie, doe het dan alsjeblieft goed. Laat met je tekst niet je onvermogen zien.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken