Contentmarketeers: hoe is het met je storybeing als je talent zoekt?
- Content
- 9 okt 2017 @ 11:02
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - MakersContent
- 9 okt 2017 @ 11:02
- Sak van den Boom
Sprak onlangs een dertigjarige it-er met behoorlijk wat creatieve aspiraties. Had zich laten verleiden voor een baan bij een grote bank. Een duidelijke taakomschrijving kreeg hij niet. Wel volop weken om zich in het bedrijf te verdiepen en de nodige cursussen te volgen. Hij had wel een duidelijke opdracht. Maak je eigen job-omschrijving en laten we daar over twee maanden eens over praten. Wow.
Dan moet je sterk in je schoenen staan als medewerker, want een groter beroep op je talent kan bijna niet worden gedaan. Moet ‘ie dan een disrupter worden? Nee hoor, juist niet. Maar met toegang tot alle medewerkers, en niet behept met enige historie, kun je wel met een open blik naar een bedrijf kijken en je allerlei zaken afvragen. Een overbodige schakel in de keten? Hiaten in de klantbeleving? Geen focus binnen de contentmarketing? Weinig bereidheid bij doelgroepen om content te delen? Misschien heeft het betrokken bedrijf een goudvink te pakken, die nieuwe gedachten boven water krijgt. Je dommelt doorgaans zo snel in binnen een grote organisatie.
In Intermediair las ik: in een onderzoek van de Economist Intelligence Unit noemden bestuurders van grote Nederlandse bedrijven creativiteit de doorslaggevende factor voor zakelijk succes. Kortom: het is van cruciaal belang om de meest creatieve mensen binnen te halen.
Afgelopen weken weer wat nieuwe woorden geleerd. Bijvoorbeeld: programmatic flow! Van emerce.nl: waarom je toch echt met programmatic aan de slag moet. ‘Verloren reclame-uitingen, bijvoorbeeld advertenties voor producten die de klant al lang heeft gekocht, zorgen voor irritatie. Met een goede programmatic strategie kun je dat voor een groot gedeelte voorkomen. En beter werken aan je frequency cap, die bepaalt hoe vaak de bezoeker een bepaalde reclamecampagne of banner krijgt te zien, en targeting (gericht afstemmen). Daarnaast is het veel makkelijker om te a/b-testen en effectieve statistiek over de doelgerichtheid te krijgen.’ Gooi het maar in mijn pet. Begrijpelijk Nederlands schrijven lijkt me voor een contentmarketeer een primaire focus.
Begrijp intussen dat storytelling ook alweer verleden tijd is. Je moet nu praten over storydoing en zelfs storybeing. In plaats van een vooraf geschreven script, toon je de alledaagse realiteit zoals echte mensen die beleven. Daarin kun je als merk een rol van betekenis spelen, legt MarketingTribune uit. Elders lees ik: storydoing en storybeing duiken op als termen binnen marketing omdat je immers niet alleen een aansprekend en authentiek verhaal moet hebben, je moet het ook zijn, als gehele organisatie.
Als het gaat om het aantrekken van talent dan zijn marktconforme beloningen en goede arbeidsvoorwaarden niet meer voldoende. Er is een derde trend ontstaan die een grote aantrekkingskracht heeft op mensen: zingeving door het stellen van een duidelijk doel. ‘Het nastreven van een droom werkt als magneet op nieuw talent’, aldus nu.nl
Mocht je het niet zien zitten om een talentvolle medewerker aan te nemen die mag beginnen om zijn eigen functieomschrijving te maken, dan kun je de aanschaf van een kat overwegen. Er zijn steeds meer pup-fluencers en poezen met poen: huisdieren die meer verdienen dan jij. Start in ieder geval niet een nieuw super digitaal bureau zoals een van de grote wereldwijde communicatieketens onlangs in Nederland deed. Omdat merken in een complex digitaal transformatieproces zitten. Daarmee zet je alle andere gerenommeerde bureaus binnen je eigen netwerk direct voor schut. Zelfs als het hier gaat om een zogenoemde start up dan hoef je die niet te bekijken met een mengeling van jaloezie en angst. Waarom? Misschien stoot je je collega’s van de troon. Of die niet geëquipeerd zijn om klanten ter helpen. Investeer in talentvolle medewerkers zonder agenda maar met een open mind. En stuur ze in ieder geval niet naar cursussen om programmatic te leren denken. Als ze maar behoorlijk foutloos kunnen schrijven, dan kom je een heel eind. Als je organisatie tenminste open staat voor vernieuwing. Medewerkers moeten zich comfortabel voelen, niet bang zijn om voor schut te worden gezet. Laat ze wilde plannen spuien. Juich elke vorm van creativiteit toe.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing