Maak plaats voor jonge content denkers!

Maak plaats voor jonge content denkers!
  • Content
  • 10 nov 2017 @ 11:44
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Branded content

Ik sprak onlangs een pas aangetreden bureaudirecteur met een rijke ervaring over de toekomst van het vak content marketing, of eigenlijk de kijk op het bureau van morgen. Het duurde niet lang voor het gesprek ging over de nieuwe generatie content marketeers waarop we zitten te wachten. Durf tien twintigers aan je te verbinden, studenten of pas afgestudeerde jongens en meisjes met een flinke hoeveelheid creatieve intelligentie. En stel ze voor aan je klanten.

De expertise van jongeren op legio gebied is vele malen groter dan van welke creatief of strateeg binnen de bureauwereld, en mogelijk nog groter dan van de marketeers aan opdrachtgeverszijde. Dat kan de samenwerking tussen bureau en opdrachtgever op een ander niveau brengen. Masterstudenten zijn dan extra interessant omdat ze hebben reflecteren op wat ze allemaal kunnen, omdat ze juist daardoor nieuwe mogelijkheden zien. Als ze in staat zijn een behoorlijk gesprek op gang te brengen met een opdrachtgever opent dat talloze nieuwe wegen en ontdekkingen. Daar zit je als bureau toch op te wachten. We leken het met elkaar eens te zijn, al heb ik makkelijk praten als buitenstaander, terwijl de gemiddelde leeftijd van zijn team ver boven de veertig ligt. Dan heb je wel een probleem, vonden we allebei. De klassieke creatieve content maker kan nog steeds prima meedraaien in een team, maar de wereld is inmiddels veranderd.

Team

Hoe is het gesteld met de creatieve intelligentie van dergelijke mensen was het volgende onderwerp dat ter sprake kwam. Het antwoord lag voor de hand. Dat verschilt van persoon tot persoon. Maar we waren het vrij snel met elkaar eens dat de klassieke content makers (vroeger noemden we dat stukjesschrijvers) beter zzp-er kunnen worden omdat ze de ontwikkeling van het bureau in de weg zitten. Ze nemen een kostbare plaats in, kosten veel, en belemmeren het aantrekken van de jonge strategische denkers die de dialoog met een klant over de juiste inzet van middelen zonder problemen aandurven. Als je nu jong bent, van een academie of universiteit komt, maar niet zo snel een baan vindt, is het slim om met jongeren in een vergelijkbare situatie een team te vormen en werk naar je toe te trekken. Desnoods als freelancers. Als je als talentvolle zzp-er ziet dat bureaus gehinderd worden in hun ontwikkeling door de old school-zittenblijvers, probeer dan een freelance-relatie met een bureau op te bouwen. 

Oudjes

We zitten op jonge talenten te wachten. Er is zoveel potentie aan werk. De wereld is rigoureus aan het veranderen, die wordt echt niet bedacht door de generaties oude lullen uit de vorige eeuw. De jeugd heeft de toekomst en moet deze dus ook zelf bouwen. Als ze dat inzien en een beetje brutaler worden kan die jonge talentvolle generatie bij veel bureaus aan de slag. We haalden allebei onze wenkbrauwen op. Werk aan de winkel zag ik hem denken. Reorganiseren of mensen leren leren. Misschien moeten die oudjes wel in het diepe worden gegooid om zich echt eens in een probleem te verdiepen. Niet de klant vraagt, wij draaien wel, maar proberen na te gaan wat de klant nog niet weet, maar wel dringend om verlegen zit. Verzuipen in een probleem en ontdekken dat er misschien weer eens wat geleerd moet worden. Opleiding hier, opleiding daar, een carrière is leren, leren en nog eens leren. Dat houdt niet meer op. Hoe goed je je vak ook beheerst, de wereld van nu is kennis gedreven.

Hakken

Ik vertelde over mijn dochter die in Zweden een master cultural analysis volgt en praktijkervaring opdoet bij een bureau waar ze voor merken onderzoek verricht naar de psychologische processen waarom mensen bepaalde, vaak niet te volgen, beslissingen nemen. ‘En ik heb begrepen dat dit soort werk veelal door de klant wordt betaald,’ voegde ik eraan toe, hoewel ik dat niet zeker weet. Ik herinner me uit mijn arbeidzame verleden, dat klanten zelden bereid zijn te betalen voor onderzoek. Zou dat inmiddels veranderd zijn? Mijn uurtje aan een van de grachten in Amsterdam zat er bijna op. Ik wilde niet langer beslag leggen op zijn agenda. ‘Mensen hebben zoveel moeite met veranderen,’ zag ik hem denken. ‘De hakken gaan gelijk het zand in.’ Ik vertelde dat ik onlangs een dga van een ander bureau had gesproken die twee dagen minder was gaan werken en voor het vrijgekomen budget twee talentvolle jongeren in dienst had genomen met een vrije opdracht, maar wel gericht op vernieuwing binnen het bureau. Hoe simpel kan het zijn.

‘Als je content marketeers dwingt om zich te verdiepen in de vraag wat hun werk nu uiteindelijk doet, niet op basis van buikgevoel, maar op basis van harde KPI’s, dan snakken ze wellicht naar ondersteuning van talentvolle ‘anders denkers’ die nu opgroeien en een plekje willen in de arbeidzame samenleving. Het gaat er vandaag om dat je vooraf wilt weten of wat je van plan bent ook echt werkt, en niet achteraf. Dat is vorige-eeuw-denken,’ besloot ik. Het was gezellig aan de gracht.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken