Conversie aan het eind van de funnel

Conversie aan het eind van de funnel
  • Content
  • 18 dec 2017 @ 09:53
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentDigitaal

Zoveel (digitale) kanalen die je kunt inzetten voor je contentmarketing, maar wat plaats je waar om je doel te bereiken? Denken volgens de customer journey van je doelgroep is noodzakelijk om hen jouw hele funnel te laten doorlopen.

Stel, je verkoopt fietsen. In de fase van bewustwording kun je met een Facebook-advertentie ouders van achtste groepers op het idee brengen dat een nieuwe fiets heel handig is als hun kind naar de middelbare school gaat. In de fase van overwegen zorg je dat je website geoptimaliseerd is voor zoektermen als ‘welke fiets voor brugklas’. En in de fase van aankoop kun je een display-advertentie tonen met een onweerstaanbaar aanbod aan mensen die je website hebben bezocht.

Als conversie voor jou niet een aankoop is maar een donatie, gaat dit verhaal nog steeds op. De fase waarin de doelgroep zich bevindt, bepaalt welk kanaal je kiest en welke boodschap je daar overbrengt.

Begin in de eerste fase niet te pushy, liever inspirerend. Maar zorg aan het eind dat je boodschap wel degelijk overtuigend is. Wees tijdens de hele customer journey consistent in je uitstraling – wat geen probleem is als je je kernwaarden steeds voor ogen houdt. En voorkom dat je potentiële klant struikelt in het zicht van de finish: met een slechte mobiele site, onduidelijke navigatie of de bestel-knop op een onlogische plaats kan hij alsnog afhaken.

Essentieel: maak gebruik van een marketingtool die je informatie geeft over de bezoeker van je website. Dan kun je, als hij pagina A heeft bezocht, geautomatiseerd contentblok B tonen, waarvan je verwacht dat dit hem een stapje verder zal helpen in de funnel. En als hij zijn gegevens achterlaat (voor het downloaden van die whitepaper bijvoorbeeld!), weet je welke informatie hij heeft bekeken en kun je hem benaderen met een persoonlijk verhaal.

Dit kun je customer journey noemen, full funnel marketing strategie of de fondsenwervingstrits bekend-bemind-bedeeld. In alle gevallen geldt: neem je klant bij de hand vanaf het begin van zijn customer journey en leidt hem zonder hobbels naar het eind van jouw funnel.

 

Door: Inge Bierman (Scripta Communicatie).

Deze blog verscheen eerder op de website van Platform Content.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken