Hoeveel conversie haal jij uit je content?

Hoeveel conversie haal jij uit je content?
  • Content
  • 11 dec 2017 @ 10:04
  • 9496 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • Branded content

Als schrijven je lust en je even is, sta je niet stil bij de vraag hoeveel conversie er in je pennenvruchten zit. Zo’n vraag irriteert. Met gemiddeld meer dan tienduizend lezers elke week, denk ik daar in ieder geval niet over na. Maar dat is blijkbaar old school. Deskundigen beweren dat ik veel meer uit mijn teksten kan halen als ik conversiegericht schrijf. Maar wat voor conversiedoelen moet ik dan bepalen?

Het schijnt iets te maken te hebben met de vraag hoe je de lezers overtuigt. Cialdini is de auteur van het boek ‘The psychologie van persuasion’. Hij praat bijvoorbeeld over wederkerigheid, het principe van geven en nemen. Als ik maar genoeg kwalitatieve links in mijn stukjes plaats, zal Google dat waarderen en mijn verhaaltjes beter positioneren in de zoekladder. En de lezer: die gaat liken. Hier lees je er meer over. En het aantal likes heeft blijkbaar invloed op je positie op de Google-ladder.

Contentmarketeers denken nog veel met hun buik, bleek uit het grote onderzoek dat Platform Content onlangs heeft gehouden. Strategie staat niet hoog in het vaandel, laat staan KPI’s bepalen van een verhaal dat je graag wilt schrijven.

Het belang van goede content wordt vaak onderschat. Het wordt – in al dan niet in seo-geoptimaliseerde vorm – gebruikt op de website, maar draagt verder relatief weinig bij aan het converteren of engageren van klanten. Althans, dat is de gedachte. Maar wat zijn nu goede kpi’s om content te kunnen beoordelen? Een van de mogelijkheden is de Engagementscore als metric, maar daarnaast zijn er nog andere interessante statistieken in het webanalytics pakket om content meetbaar te maken.

Als schrijver krijg ik de kriebels. Ik lees dat je kpi’s afhankelijk zijn van de fase waarin je lezer zich bevindt. Ik hoop eigenlijk altijd dat mijn lezers de stukjes waarderen en volgende week weer lezen. Wat moet ik meer willen? Aha, dat blijkt een mooie kpi te zijn. Het verhaal van  Felipe Wesbonk op emerce.nl is leerzaam. Maar of ik met voorbedachten rade met al die kpi’s rekening kan houden terwijl ik zit te tikken, betwijfel ik. Bij mij werkt de buik ook nog steeds het beste. Op Marketingtribune.nl scan ik een verhaal van Ben van Bokhoven over de kpi’s van content. Hij bestrijdt de hardnekkige mythe dat content onmeetbaar is. Als je de juiste kpi’s

kiest kun je content meetbaar maken. Het fenomeen zoekwoorden komt weer langs. Je kunt je content optimaliseren met de juiste zoekwoorden. Ik heb me ooit voorgenomen om een lijst met zoekwoorden te maken. Maar ik kom niet verder dan de woorden content, contentmarketing en contentmarketeer in de kop boven mijn stukkies. Ik moet blijkbaar ook rekening houden met het bouncepercentage van mijn columns. Dat houdt kortweg in of onderwerpen al dan niet aansluiten bij de verwachting van de lezer. Bij welke alinea haken lezers af. Nooit over nagedacht zult u begrijpen. De mening van Cor Hospes klinkt in dit kader als muziek in de oren. Hij vindt dat het bij contentmarketing helemaal niet gaat om sales of conversie, maar om plezier, om inspiratie, om loyaliteit.

Toch moet ik de deskundigen gelijk geven dat het geen kwaad kan om na te denken over heldere doelstellingen. Wat wil ik met mijn content? Om met Hospes te spreken is een mooie kpi dat mijn lezers met regelmaat kennis nemen van mijn verhaaltjes en er iets van vinden. Ik schrik wel eens als een artikel amper 5.000 lezers scoort, maar dat blijkt dan achteraf te komen door het posten op maandag in plaats van vrijdag. Blijkbaar heeft mijn doelgroep vooral in het weekeinde tijd om zich te verdiepen in ons vakgebied. Ik hoef gelukkig geen leads te genereren met mijn verhaaltjes, maar mijn

ambitie is wel om een bijdrage te leveren aan de merkbeleving van het instituut MarketingTribune, waar contentmarketing een warm hart wordt toegedragen. Onder meer door volop redactionele aandacht en natuurlijk de Grand Prix die jaarlijks wordt georganiseerd. MarketingTribune neemt het vak serieus en realiseert zich dat er een wereld te winnen is, omdat veel marketeers en contentmarketeers het vak stapje voor stapje onder de knie beginnen te krijgen. In die journey helpt elk beetje informatie. Al schrijvende realiseer ik me dat ik weldegelijk werk met enkele heldere kpi’s in het achterhoofd. Maar in essentie zijn deze zo voor de hand liggend dat ik hoop dat mijn buik me blijft dirigeren. Want contentmarketing is gewoon een leuk vakgebied, waarover je niet uitgeschreven raakt. 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken