Contentmarketeer, durf te bellen

Contentmarketeer, durf te bellen
  • Content
  • 19 jan 2018 @ 12:58
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • StrategieMakers

Wat moet je leren om 2018 te overleven? Je moet op z’n minst wat meer weten van predictive analytics. Heus, als we deskundigen van Eduvision moeten geloven is het met Predictive Analytics mogelijk om op basis van big data de vervolgstap van een klant tijdens zijn transactie te berekenen.

Tijdens de Cursus Predictive Analytics leer je met behulp van kunstmatige intelligentie technieken grote hoeveelheden data inzetten om de volgende stap van jouw klant te voorspellen. (Bron: Eduvision).

Een ander woord dat niet meer uit je hoofd mag is customer centricity. Daarmee wordt bedoeld dat je de klant centraal zet. De customer journey speelt daarin een belangrijke rol. Ben je als contentmarketeer toe aan een nieuw profiel, ga dan voor customer journey manager. Een belangrijk onderdeel van customer journey management vak is het koppelen van het merk specifieke  onderdelen van de klantreis. Bepaalde touchpoints moeten zo ingericht worden dat hier de merkwaarde optimaal naar buiten komt. Het ‘ontzuilen’ van organisaties is daarbij noodzakelijk. Bij Beeckestijn Business School kunnen ze je er alles over leren. Maar eerst even goed nadenken of het echt iets voor je is. Misschien kom je al een heel eind met gezond verstand.

Wat mijn verstand nog een beetje te boven gaat is blockchain. De verwachting is dat machine learning en kunstmatige intelligentie steeds vaker worden gecombineerd met blockchain. Die zou voor meer transparantie kunnen zorgen bijvoorbeeld bij de inkoop van advertenties. (Bron: Emerce.nl). Er zijn al volop trainingen waarbij het gaat over de vraag wat je binnen je bureau of bedrijf met blockchain kunt. Je ogen ervoor sluiten is in ieder geval niet slim. Dan sta je snel op achterstand, want, zoals ik al in een eerder blog schreef, blockchain gaat ook de contentmarketingwereld veranderen.(Castleford.com.au).

Voor sommigen is dit mogelijk een aanbeveling, met name voor degenen uit de bureauwereld die met klanten communiceren. Met de e-mailtraining ‘Klantgericht schrijven’ ontwikkel je schrijfvaardigheden waarmee je efficiënt en klantgericht een zakelijke e-mail kunt versturen. Je leert je verplaatsen in de ontvanger en de schrijfstijl van de zakelijke e-mail hierop aan te passen. Onzin, denk je? Zelfs in mijn praktijk passeren dagelijks berichten waarvan je de bedoeling moet gissen omdat ze voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. Of omdat de inhoud beter telefonisch verteld had kunnen worden. Wanneer mail je wel, wanneer niet? Hoe weet je of je boodschap helder overkomt? Tja, iets minder mailen, twitteren of appen zou al winst zijn. Met gewoon bellen maak je snel vrienden.

Hoe is het eigenlijk met de literariteit van je teksten gesteld die je als contentmarketeer maakt of moet beoordelen voordat deze worden ingezet voor hogere marketingdoelen? Er zijn volop workshops waarin je teksten leert lezen en beoordelen, en natuurlijk zelf produceren.

Al eens een schrijfwandeling gemaakt? Tijdens een schrijfwandeling word je uitgedaagd om nog eens extra naar je omgeving te kijken. Wie zie je? Wat zie je? Wat zou er hier kunnen gebeuren? Wie zou je onderweg tegen kunnen komen? Elke wandeling heeft een aantal opdrachten waarmee je je creativiteit de vrije loop kunt laten. Zo kijk je nog eens extra goed naar de omgeving waar je doorheen wandelt, en tegelijkertijd train je je creativiteit en je schrijfvaardigheid. En zo loop je voor je het weet in je eigen wandelverhaal! Kijk eens op Wandelmagazine.nl. Misschien doe je er goede ideeën op voor een verhaal in het kader van de contentmarketingstrategie die je maakt voor een opdrachtgever of merk. Bij een ‘wandeling’ door een bedrijf kun je op verrassende ideeën komen.

De vraag blijft natuurlijk wat je wint als je veel tijd gaat stoppen in zelfstudie. Misschien eens beginnen met enige reflectie. Wat dat is? Kritisch naar jezelf kijken, je werk, de manier waarop je met klanten en collega’s omgaat en je afvragen wat je daaruit kunt leren. Anders gezegd, houd jezelf eens een spiegel voor.

Er zijn drie vormen van reflectie:
-Reflecteren op persoonlijk functioneren. Daarbij sta je vooral stil bij wie jij bent, wat je motivatie en je doelen zijn. Deze vorm van reflectie kan je helpen bij je persoonlijkheidsontwikkeling.
-Reflecteren op beroepsmatig handelen. Deze vorm van reflecteren richt zich vooral op het methodisch handelen. Je kunt zo onderzoeken wat het effect is van de methoden die jij inzet.
-Reflecteren op persoonlijk beroepsmatig handelen in de maatschappelijke context. Bij deze vorm van reflecteren kijk je ook naar de context van jouw functioneren en handelen. Hierbij vraag je je af wat het effect is op de omgeving, de maatschappij en in hoeverre jij hier verantwoordelijk voor bent.

Deze drie vormen van reflectie zijn niet altijd zo duidelijk van elkaar te onderscheiden; de ene hangt nauw samen met de andere. Het draait bij reflectie in ieder geval altijd om jou. (Bron: Carrieretijger.nl). Welke conclusies levert reflectie op? Met gezond verstand kun je dan al een heel eind komen. Korte workshops zijn een mogelijk alternatief. Eén of twee dagen jezelf opsluiten met een sterke focus op een bepaald aspect in je vak, waar je voor verbetering gaat.

De snelheid waarmee je omgeving verandert wordt steeds groter. Er worden almaar hogere eisen aan je gesteld. Daar moet je mee om kunnen gaan. Daar kan een workshop bij helpen omdat het zelfvertrouwen geeft. Verbeter je kennis als expert of verzamel mensen om je heen met de juiste expertise. Wees een goede sparringpartner voor je opdrachtgever of je bureau. Probeer te begrijpen waarom dingen gaan zoals ze gaan en mensen dingen doen zoals ze deze doen. Futureproof zijn vraagt inzicht in jezelf en begrijpen dat je niet alwetend hoeft te zijn. Als je maar open staat en niet gedreven wordt door angst maar door ambitie. En: ga voor het persoonlijke contact. Durf weer te bellen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken