De eerste contentmarketinglessen van 2018

De eerste contentmarketinglessen van 2018
  • Content
  • 26 jan 2018 @ 10:16
  • 5540 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContent

Deze eerste weken van het nieuwe jaar heb ik weer veel geleerd. Ad random enkele wetenswaardigheden die ik graag deel. Wat moet ik toch met Instagram?

Het aantal gebruikers stijgt nog elke dag lees ik op Marketingfacts. Steeds meer bedrijven zetten het in als marketingmiddel. Ik ontdek het woord ‘ephemeral marketing’. Het kost me enkele seconden voor ik het kan uitspreken. Ephemeral marketing is gebaseerd op ephemeral content, content die verdwijnt nadat het is bekeken. Om het voor marketing in te zetten, zijn er mogelijkheden voor gesponsorde stories op Instagram en kan gedrag worden gemeten op Snapchat door pixelcodes. De kunst van ephemeral marketing is om de nieuwsgierigheid te triggeren met een sterke authentieke boodschap die ook nog eens geloofwaardig is, aldus Paul Ensie.

Wat moet ik met centennials? Blijkbaar vormen ze in 2020 veertig procent van de consumentenmarkt. Wereldwijd. Dat is over twee jaar. Volgens Diederick Ubels is het de meest diverse generatie tot op heden. Ze zijn 'globaal' georiënteerd; ze hebben meer gemeen met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld dan met oudere generaties in hun eigen woonplaats. Het is de eerste generatie die zich geen leven vóór het internet kan herinneren. Wereldwijd vragen merken zich af hoe de communicatie met deze doelgroep zal gaan verlopen. Ik vind het verhaal van Ubels verrassend interessant. Voor Gen Z zijn ervaringen belangrijker dan spullen.

Kijk uit voor greenwashing. Volgens Wikipedia betekent dat het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Men doet alsof men weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema’s omgaat, maar dit blijkt vaak niet meer dan ‘een likje verf’. En dit wordt gedaan middels grote themacampagnes, branded content en met behulp van influencers. Want volgers geloven alles wat hun held zegt. Althans, dat is het idee. Dat influencers zich laten betalen om producten of diensten aan te prijzen die zij heel leuk vinden en soms net iets minder leuk, is logisch. Om content te kunnen maken, moeten zij, net als uitgevers, samenwerken met adverteerders. Maar de integriteit van influencers is heel belangrijk. Ze zijn dan wel merken, maar voor volgers zijn het vrienden. (Bron: Frank.news)

Ik begrijp ook dat de professionals van nu meer oog hebben voor de impact van hun baan op de maatschappij. Een gezonde work-life balans is belangrijk. Je kunt zelfs cursussen volgen om ten aanzien van dit onderwerp beter in het leven te staan. Bedoeld voor young professionals.

We moeten rekening houden met een maatschappij die steeds meer layered is. Daarin communiceren mensen met een gelijksoortige achtergrond (georganiseerd per cultuur: generatie of sociale en intellectuele achtergrond) steeds vaker alleen maar met gelijkgestemden en leven verder volledig langs andere bevolkingsgroepen heen. Dergelijke bevolkingsgroepen vormen als het ware een eigen laag in de samenleving, lees ik op Frankwatching.nl. Doelgroepenbeleid wordt individuenbeleid!

Het woord voice search kwam langs en het gebruik van conversational long tail keywords. De voice search van de routeplanner in mijn auto werkt nog niet naar behoren. Maar ik begrijp dat het aan mijn stem ligt of aan het feit dat je bij het inspreken van een zoekopdracht vaak andere woorden en zinnen gebruikt dan bij het intypen van een zoekopdracht. Daarom moet er meer focus komen op long tail keywords. Je zet dan een rank tracker in om keywords te vinden die in conversational search worden gebruikt. (Bron: dekrachtvancontent.nl)

In hetzelfde artikel, dat begin 2017 is gedateerd, lees ik: ‘Schema markup is een nieuwere vorm van SEO-optimalisatie. Het is een html-codering die je in je website plaatst, die de informatie interpreteert. Dit resulteert in meer en betere informatie in de rich snippet.’

Nog een: AMP, dat staat voor Accelerated Mobile Pages. Het is  een open source project dat het web uiteindelijk voor iedereen beter moet maken. Eerst waren AMP’s vooral uitgeklede versies van pagina’s op je website. Deze pagina’s worden gemaakt van speciale AMP HTML, Javascript en Cache. Dit zorgt ervoor dat deze pagina’s razendsnel laden. En dat is belangrijk, want uit onderzoek blijkt dat consumenten afhaken als een website niet binnen enkele seconden op het scherm verschijnt.

Waar ik van genoten heb: het artikel van Jasper Mulder over de vraag ‘Hoe VPRO zijn video’s viral laat gaan’ in het vakblad Communicatie van december. Het spel met metadata dat er toe kan leiden dat je op YouTube compleet nieuwe doelgroepen aanspreekt. Over de verspreidingsstrategie. Over de succesvolle integratie van programma’s en YouTube. Zeer de moeite waard.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken