Facebook heeft broertje dood aan slechte content (en terecht)

Facebook heeft broertje dood aan slechte content (en terecht)
  • Content
  • 23 jan 2018 @ 09:37
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentDigitaalSocial media

Dat was even schrikken voor online marketeers! Het nieuwe algoritme van Facebook gaat posts die betekenisvolle interacties tussen mensen stimuleert voorrang geven op de tijdlijn.

Dit heeft als gevolg dat het organische bereik van Facebookpagina’s van bedrijven, merken en media naar beneden gaat. De oplossing ligt echter gewoon voor onze neus! 

Meer, meer, meer engagement

Facebook legt dus nog meer de focus op engagement. De oplossing? Nóg betere content maken! Alleen zo zorg je ervoor dat jouw content wordt gedeeld door échte personen. Bijvoorbeeld ambassadeurs van je merk. Dat willen ze vast doen, mits het goede content is en ze je merk likeable vinden. Ook je merkreputatie speelt hierbij een belangrijke rol. Houd daarom de controle over de uitingen van je merk en monitor wat de buitenwereld over je merk zegt. Door het inzetten van PR en influencers kan je de publieke opinie positief beïnvloeden. Mensen hebben nu eenmaal meer vertrouwen in echte mensen (waaronder journalisten) dan in bedrijven. 

Leer je doelgroep kennen

Kwalitatieve content maken is een vak apart. Al denk je zelf misschien dat het goed is, dat hoeft in praktijk niet zo te zijn. Je bepaalt namelijk niet zelf wat kwaliteit is, maar je doelgroep. Wat voor jou persoonlijk wellicht pulp is, vindt je doelgroep misschien fantastisch! Het is daarom belangrijk dat je je doelgroep goed leert kennen. Onderschat ze niet, maar overschat ze ook niet. Welke onderwerpen vinden ze interessant? Hoe willen ze aangesproken worden? Welke beelden en stijlen spreken ze aan? Hoe beter je hier op in kunt spelen, hoe groter de kans dat ze de interactie met je aangaan.

‘OMG! Dit hadden we echt niet verwacht!’

Er zijn ook een aantal dingen die je absoluut níet moet doen, wil je voorkomen dat Facebook je bereik verkleint. Oproepen tot engagement voor engagement is daar één van. Jouw post zorgt dan niet voor een waardevolle interactie tussen personen, maar is puur gericht op het vergroten van je bereik. Dat werkt dus averechts. Clickbait, oftewel posts waarmee je valse beloftes doet om clicks naar je site te genereren, worden ook afgestraft. Denk aan koppen als ‘Dit is waarom Twitter helemaal losgaat’ of ‘OMG! Dit hadden we echt niet verwacht!’. NO! 

Onwelkome verrassing of voordeel?

De aanpassing van de tijdlijn lijkt op eerste gezicht misschien een onwelkome verrassing, toch zijn er een aantal voordelen. Slechte content van de concurrent wordt de kop ingedrukt. Kansen voor jou om met goede content je publiek te bereiken en aan je te binden. Zie hier wederom de noodzaak van kwalitatieve content.

Het doel van Facebook om met deze nieuwe koers zijn gebruikers een waardevollere ervaring te bieden, kunnen we eigenlijk alleen maar omarmen. We zijn er allemaal bij gebaat als de gebruikers een prettige ervaring hebben met het platform en de content. ‘Binden, niet afstoten’ is het credo.

 

Door: Steven de Vries, adviseur PR & online marketing @ LVB.

Deze blog verscheen eerder op de website van LVB.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken