Contentmarketeers: het wordt mobiel en nog eens mobiel

Contentmarketeers: het wordt mobiel en nog eens mobiel
  • Content
  • 2 mrt 2018 @ 10:47
  • 20065 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentDigitaalMobile

‘Mocht je het nog niet weten, mobile first is een belangrijke ontwikkeling die al jaren bezig is. Deze ontwikkeling zet verder door.'

'Deze ontwikkeling zet verder door. Nu wordt nog het meest online gekocht via de website, maar mobiel gaat het worden. Dat vraagt om een uitgekiende contentstrategie.’ Ik citeer Tjitske Benedictus (manager sponsoring & evenementen ING Nederland en Exprix-jurylid): ‘De wereld is dynamischer dan ooit. Mediaconsumptie is veranderd en traditionele mediabestedingen stagneren en verschuiven naar digital. Deze verschuiving wordt veroorzaakt door een sterkere focus op contentstrategie en wordt hierdoor steeds meer mainstream. Grote bedrijven zien dat contentmarketing werkt. Alles wat een bedrijf ontwikkelt moet gericht zijn op mobiel.’

Het nieuwe algoritme van Facebook gaat posts die betekenisvolle interacties tussen mensen stimuleert voorrang geven op de tijdlijn. Dit heeft als gevolg dat het organische bereik van Facebookpagina’s van bedrijven, merken en media naar beneden gaat. De oplossing ligt echter gewoon voor onze neus! Facebook legt dus nog meer de focus op engagement - schrijft MarketingTribune op 23 januari. Uit onderzoek blijkt verder dat mensen vaker dan op een pc het internet opgaan middels een mobiel apparaat. Voor organisaties is het van belang dat een boodschap overkomt, dus moeten ze meegroeien met trends en ontwikkelingen. Google doet dat nu door AMP Stories te introduceren. Je zou deze nieuwe mogelijkheid het beste kunnen omschrijven als een mengeling van Instagram Stories en Snapchat Discovery, maar dan binnen de mobiele zoekmachine van Google.

Newscred wijst erop dat Instagram sinds de lancering in augustus 2016 inmiddels dagelijks meer dan 250 miljoen gebruikers heeft die ook daadwerkelijk elke dag dit social media inzetten.

Maar we moeten ons ook bewust zijn dat met name millennials immuun worden voor niet-getargeted content. Personalisatie daarom nog belangrijker om onder de aandacht van je doelgroep te komen. Dat gaat dus over small data en goede content vooral in dynamische landingspagina’s. Bron: Marketingfacts. In dit verband is het interessant om te lezen hoe Schiphol een data-hub wordt, een API-platform van verschillende data- en waardeproposities. Schiphol noemt dat een Smart Airport Data (SMARD). De data worden verzameld, verbeterd, verrijkt en uiteindelijk gedeeld.

Kunstmatige intelligentie is het toverwoord van 2018. We houden het niet tegen. We kunnen geloven in de Mannekes Pis en Hansjes Brinkers, maar techgiganten als Google, Amazon, Apple en Facebook hebben een toenemende invloeden als het gaat om democratie, privacy, en competitie. Deze macht is nauwelijks te breken. Ze maken gebruik van de enorme voorsprongen op technologisch gebied. Algoritmes geven volledig inzicht in ons denken en functioneren, of we het leuk vinden of niet. Het is bizar dat we amper begrijpen hoe banken binnen afzienbare tijd ophouden te bestaan en we computerprogramma’s prijzen of verafschuwen omdat ze zoveel gemak brengen of niet in staat zijn ons de gewenste helpende hand te bieden. We vinden het nu wellicht onbestaanbaar, maar hoe lang geleden is het dat we de telefoon grepen om in een restaurant een tafel te reserveren of een hotelkamer te boeken? Ondenkbaar nu, want we vinden ons autonome wezens die capabel genoeg zijn om een reservering te maken al was het in Timboektoe.

Bedrijven die nog steeds alles zetten op sales, worden de verliezers van dit decennium. Ze moeten zich bezighouden om jou te helpen bij het verrichten van een aankoop. Digitaal of fysiek, dat maakt niet uit. De techniek gaat zo ver dat men behoort te weten wat de argumenten zijn die in jouw cystomer journey een belangrijke rol spelen, zodat ze daarop kunnen inspelen met advies. Op de website van Platform Content las ik een interessant gesprek met Nancy Schuurmans, content- en brand marketeer bij DELA. ‘Content helpt het verhaal uitdragen en het laat zien waar DELA voor staat. Er wordt door contentmarketing een relevante context gecreëerd die mensen de mogelijkheid biedt om de producten en dienstverlening van DELA te leren kennen.’ Op Frank.news las ik een interessant verhaal over de vraag hoe Wehkamp het hoofd denkt te bieden tegen de global spelers als Amazon en Alibaba. Wehkamp zegt daarover: we kiezen niet voor schaalgrootte, maar voor specifieke oplossingen voor specifieke klanten. ‘Hoe meer je kunt differentiëren, hoe moeilijker het wordt voor internationale bedrijven om met jou te concurreren. Ze moeten van hun schaalgrootte weg om te doen wat wij doen.’ Gepersonaliseerde content helpt daar bij.

 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken