Een muisklik en je klant is verdwenen

Een muisklik en je klant is verdwenen
  • Content
  • 9 mrt 2018 @ 11:36
  • 17044 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContent

Als contentmarketeers weten we zoveel van onze klanten, dat het verbaast hoe moeilijk het is om de content af te stemmen op de wensen en behoeftes van die klanten.

Veel bedrijven worstelen daarmee. Mediafacts publiceert interessante onderzoeksresultaten. Voor contentmarketeers is het een must na te gaan hoe communicatie steeds meer een-op-een wordt. Zelfs de dagelijkse klanttevredenheidonderzoeken die op ons afkomen wekken al irritatie op. Hier lees je er meer over. Eén ding is zeker: de concurrent is een muisklik verwijderd.

Over influential marketing. Van Frankwatching: de verwachting is wel dat het inzetten van influencers de komende jaren alleen maar zal blijven toenemen en dat het een standaardonderdeel wordt van de communicatiestrategie. Volgens de bureaus is er de laatste jaren een verschuiving zichtbaar naar branded content, waaronder ook influencer marketing is te scharen. Bij succesvolle influencer marketing gaat het niet om eenmalige campagnes, budgetten en de adverteerder in the lead, maar moet volgens de bureaus juist gedacht worden in termen van (langdurige) samenwerking. Oftewel, influencer marketing is relatiemanagement.

Over emotionele storytelling: de creatieve reclames voor Chinees Nieuwjaar die de sociale netwerken momenteel overspoelen, tonen dezelfde trend. Ze focussen niet langer op productkenmerken, maar op emotionele storytelling. Neem de campagne van Alibaba. Die zet in de verf hoe het duizenden kleine bedrijven steunt en hoe elke persoon voor hen telt, van storytelling en ambitie gesproken. We zien een fundamentele omslag van imitatio (maken van een kopie) naar amulatio (het overstijgen van die kopie). Chinese bedrijven nemen de laatste horde om westerse merken uit te dagen en de Chinese consument is klaar voor een emotionele consumptie. Bron: tijd.be

Over het verdwijnen van seo: James Whittaker (Microsoft) tijdens Friends of Search 2018: over een aantal jaar gebruikt niemand nog een zoekmachine om een vraag de ether in te slingeren door ontwikkelingen op het gebied van AI. Machines en algoritmen weten voordat je de vraag gesteld hebt allang welke intenties je hebt en waar je hulp bij nodig hebt.

Over transparantie: wie wil nog zaken afnemen van bedrijven die niet transparant zijn over de vraag hoe ze aan jouw informatie komen. 56 procent niet dus, zoals blijkt uit een onderzoek valt te lezen op CustomerFirst. Volgens meer dan de helft van de respondenten (56%) moeten organisaties het consumentenvertrouwen hoog houden door transparant te zijn met de omgang van persoonlijke data. Spammen kan eveneens op weinig bijval rekenen: bijna tweederde van de ondervraagden stopt met zaken doen als zij het gevoel heeft gespamt te worden. Twee keer of vaker de fout ingaan is voor 63 procent ook een reden om een bedrijf de deur te wijzen.

Over content metrics: hoe vaak check je als marketeer je content strategy? Interessant om te lezen wat ICC van Joe Pulizzi ervan vindt. Daar wordt gepleit voor een maandelijkse check-up op basis van een aantal uitgangspunten. Dat wordt de condensed content audit genoemd.

Over persoonlijke data: transparantie over de omgang met alle gegevens vormt de fundering van een duurzame klantrelatie. 81 procent van de Nederlanders doet geen zaken meer met een bedrijf als deze onderneming persoonlijke data gebruikt zonder medeweten van de consument. Naast de omgang met persoonsgegevens zijn er meer redenen voor een consument om weg te lopen bij bedrijven. Zo geeft 72 procent aan niet meer met een organisatie in zee te gaan als deze niet reageert op verzoeken aan de klantservice. Lees meer op Customertalk.nl

Oud collega Fred van Gelder, voorheen  marketing director Hemels en Headoffice, introduceert op Frankwatching enkele voor mij in ieder geval nieuwe begrippen: hij heeft het over introductie-content, mentor-content, actie-content, helden-content en elixer-content, bij elkaar de hero’s journey geschikt voor alle mogelijke merken, bedrijven en markten. Leuk bedacht. Er zijn vele wegen die naar de klant leiden. De storytelling-formule is ontleend aan Hollywood filmaken George Lucas.

Dan even terug naar Frankwatching waar ik een boeiend verhaal las over de veranderingen in de contentmarketingbranche door blockchain. ‘In de wereld van digitale reclame was de tussenpersoon – tot voor kort – een onontkoombaar onderdeel van het proces. Laatst concludeerde onderzoeker Augustine Fou van de Amerikaanse technische universiteit MIT dat hooguit 60% van het digitale advertentiebudget wordt besteed aan de inkoop van advertentieruimte, waarbij de rest naar de tussenpersonen gaat. Daarbij wordt 25% procent van al het advertentieverkeer gegenereerd door bots. Blockchain kan dit oplossen door een veel betere waarde te creëren voor advertentiecampagnes.’ Hier lees je er meer over.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content