Contentmarketeer, hoe is het met jouw piekmoment?

Contentmarketeer, hoe is het met jouw piekmoment?
  • Content
  • 6 apr 2018 @ 09:04
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Slaat je fantasie op hol bij zo’n vraag? Of begrijp je dat een klantervaring in de regel is gebaseerd op een heel klein piekmoment?

Die glimlach bij het binnenkomen van een winkel, precies het juiste product op het scherm als je een begin maakt met zoeken, de juiste fles wijn op je hotelkamer als je na een lange vermoeiende reis bent gearriveerd… Het zijn vaak de kleinste slokjes met een geweldige afdronk. Daar moet je als content marketeer over nadenken. Bij het bepalen van je strategie, en bij elke vorm van content die je gaat of laat maken. Het is die stomp in je maag of die prik tussen je ogen, zeiden we vroeger altijd. De eerste indruk is de belangrijkste. Wat is het powermoment bij de dingen die je doet. CMO.com vertelt hoe je daar aan kunt werken.

Bureaus schrappen

Wat me de afgelopen weken weer opviel in de media: de bevestiging is daar. P&G gaat nog een 300 miljoen besparen op bureaukosten. Vorige maand kondigde het concern al aan dat het 50% van zijn bureaus wil schrappen. Alle overbodige uren - lees functies - moeten uit het proces. Creatieve toptalenten blijven welkom. En de samenwerking tussen bureaus en opdrachtgevers moet zo transparant mogelijk. Ook in de relatie tussen opdrachtgever en bureau worden de piekmomenten dus belangrijk.

Erwin Blom schreef een interessant stuk onder de kop: verliefd op een bot. Hij valt voor de kracht van bots als nieuwe manier van verhalen vertellen en illustreert dat met enkele goede voorbeelden. Voor content marketeers of content makers de moeite waard om te proberen. Want het kan net dat piekmoment worden waarmee je als bureau bij potentiele opdrachtgevers kunt scoren. Denk na over die ene oneliner die blijft hangen.

Nederlands MediaNieuws bracht een artikel dat ging over een Brits onderzoek waarin is vastgesteld dat het menselijk brein effectiever reageert op advertenties in een premium omgeving. De reclame-uitingen worden langer bekeken, beter verwerkt en zorgen voor meer betrokkenheid. Bij het onderzoek van Newsworks en AOP is gebruik gemaakt van neuroscience. De neurowetenschappers gingen op zoek naar de relatie tussen de kwaliteit van (geredigeerde) media en de werking van reclame. In het onderzoek is de hersenreactie gemeten op identieke advertenties binnen verschillende typen sites. Interessante vraag in dit verband is hoe de artikelen op MediaNieuws worden ervaren. Context kan behoorlijk wat afbreuk doen aan de power van een verhaal.

Instagram

Newscred legt nog eens uit dat content marketing van merken en bedrijven verschuift van Facebook naar Instagram. Instagram is overigens eigendom van Facebook. Dus, nu Facebook inboet aan populariteit bij de jeugdigere doelgroep, en Instagram sterk in opkomst is, verandert Facebook op beide kanalen het businessmodel. Logisch zou je zeggen. En voor de content marketeer wel de moeite waard om zich in te verdiepen. (Newscred) Op instagram kun je blijkbaar nog pieken.

Getty

Ook van Newscred: Getty Images loopt al meer dan twintig jaar voorop in commerciële en redactionele fotografie en bijna elk jaar hebben ze een reeks wereldwijde visuele trends voorspeld die verbluffend vaak uitkomen. Dit jaar signaleert Getty drie tot nadenken stemmende trends die we zullen waarnemen in allerlei soorten beelden, ontwerpen van museale tentoonstellingen tot marketingcampagnes: second renaissance, conceptual realism en masculinity undone. Hier lees je er alles over. Beeld is krachtiger dan tekst. Beeldtaal vernieuwt zich voortdurend. Ogen ophouden dus als je met beeld wilt pieken.

Controle

Op de website van CMI kwam ik een uiterst handige checklijst tegen die je kunt hanteren bij het maken van content. Twintig punten die stuk voor stuk vanzelfsprekend zijn, maar waarvan de meeste nogal eens over het hoofd worden gezien. Ze zijn onderverdeeld in: vindbaarheid, leesbaarheid, begrijpelijkheid, actiegericht en deelbaarheid. Per item vier controlepunten. Leg het lijstje naast je toetsenbord als je content maakt. Of het nu tekst is of een videoscript. Alle twintig punten moeten worden afgevinkt om er zeker van te zijn dat je powercontent maakt. Goed voor een spannend piekmoment.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken