Contentmarketeer, denk in stemmen die wat van je willen

Contentmarketeer, denk in stemmen die wat van je willen
  • Content
  • 26 apr 2018 @ 10:52
  • 24091 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

Over twee jaar, in 2020, wordt meer dan dertig procent van onze zoekopdrachten op het web ingegeven zonder scherm. Die gebeuren door voice control. Onze stem bedient de techniek.

Gartner voorspelt dat bedrijven die zich op deze techniek voorbereiden er ook daadwerkelijk de vruchten van zullen plukken bij hun omzet. Andere onderzoeken bevestigen dit. (Gartner)

Binnen een paar jaar is het helemaal niet meer zo vreemd en onwennig om hardop tegen je apparaten te praten. Thuis, tijdens het koken of als je in bad ligt, in de auto of tijdens een wandeling. En al die apparaten praten terug. Dat wil zeggen: dat doen de merken áchter die apparaten. (FW)

Cruciaal is dan om wat meer te weten van de techniek achter deze voice respons systemen. Als contentmarketeer moet je regelmatig zogenoemd strategisch zoekwoordonderzoek uitvoeren om te achterhalen welke stemzoekwoorden welke zoekresultaten opleveren in een bepaalde zoekmachine. (Bron: CMI) Er zijn verschillende hulpmiddelen om te achterhalen welke zoekresultaten de beste of mees gewenste resultaten geven.

Afgelopen maanden besprak ik in deze blogs regelmatig AI. Sikko Geerkema riep onlangs alle tekstschrijvers die in contentmarketing werken op om wakker te worden. In korte tijd worden ze rechts en links ingehaald door computers die betere content produceren dan zij. In Silicon Valley worden miljoenen geïnvesteerd in cognitieve content generation systemen. Dat is wat anders dan aanrommelen met SEO, aldus Gerkema. Er wordt gebruik gemaakt van data, het is zelflerend en onderscheidt zich met name door ‘natural language processingen en emotional language’ in te zetten om keiharde conversies te halen uit elk klantcontact. Nog simpeler gezegd: door middel van Artificial Intelligence wordt tailor-made copy gegenereerd. Stijl, structuur, vocabulaire, stuk voor stuk aangepast aan jouw merkpersoonlijkheid. Teksten die exact de juiste snaar zullen raken bij jouw doelgroep.

In feite gaat het hier over een vorm van neuro linguistisch progrommaeren (NLP), een techniek die  volop gebruik wordt voor het analyseren van content op social media. Slim eigenlijk, want met die kennis leer je precies hoe bepaalde doelgroepen op je reageren, welke woorden favoriet zijn. Een tweet van iemand die bij een vriend een bepaald product heeft gezien en daarvan onder de indruk is, zegt meer dan alleen een positieve opmerking over dat product. Het zegt iets over koopbereidheid. Wil je meer weten over de inzet van NLP in marketing, lees dan dit eens. Ook hier vind je informatie over NLP.

Dit is ook interessant om te lezen: het verschil tussen zoeken en navigeren. Wanneer zoeken gebruikers van het internet en wanneer navigeren ze? ‘Bij een gerichte informatievraag zijn gebruikers sneller geneigd de zoekbalk te gebruiken. Een specifieke handleiding van een tool of informatie over een verlofregeling? Grote kans dat dit via de zoekmachine gaat. Zijn ze daarentegen op zoek naar verdieping of zich aan het oriënteren, dan is het gebruik van de navigatie weer vanzelfsprekend. Pas als dat niet oplevert waar ze naar op zoek zijn, is de zoekbalk hun (nood)oplossing. In tegenstelling tot Google leveren zoekmachines op een social intranet niet altijd de gewenste zoekresultaten op. In veel gevallen ligt dat niet direct aan de zoekmachine, maar aan de manier van zoeken. Zoeken is een vak apart en veel gebruikers zijn er niet goed in.’ Kennis van zoektermen is dus cruciaal bij het maken van content. (Bron: FW).

Vorige week ging het over een het maken van een detoxplan voor je contentmarketing. Dit artikel van het Content Marketing Institute helpt daar ook bij. Ik vond het vooral weer leuk om te lezen over de vraag wat je brand voice is? Hoe zorg je voor een consistente geluid op alle kanalen. Het moet kloppen!

Tot slot deze naar aanleiding van een bijdrage van Branda van den Berg op FW. Zij volgde workshops met reclamehelden waarbij het onder meer ging over het gegeven hoe je van een creatief een merkfan maakt. ‘Zorg dat jij de favoriete klant wordt. Het is simpelweg het allermooiste wat je kunt bereiken – het bureau dat jouw opdracht ziet als het leukste project van het jaar. Hoe je daar komt? Het start al bij de briefing. Wees helder en bondig over wat je wil bereiken. Heb je dat scherp – mooi! Dan kun je je richten op je belangrijkste taak. Inspireer. Enthousiasmeer. Neem de creatief mee in jouw belevingswereld. Laat hem als het ware verliefd worden op je product.’ Ik zou het wel weten als bureau tijdens nieuw business gesprekken. Want het is natuurlijk heel uitdagend om aan een potentiele klant te vragen hoe hij van plan is om ervoor te zorgen dat hij alle aandacht van de strategen en creatieven krijgt? Denk daar eens over na.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken