Heb je al een content-detox-plan?
- Content
- 20 apr 2018 @ 09:39
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - ContentMakers
- 20 apr 2018 @ 09:39
- Sak van den Boom
Leuk onderwerp, gevonden op de website van CMA, de Britse brancheorganisatie van contentmarketingbureaus. Wat een klant vorig jaar interessant vond, zou nu wel eens minder aantrekkelijk gevonden kunnen worden.
Heb je eenmaal een contentmarketingplan, dan kun je niet achterover leunen en je talentvolle producenten het werk laten doen. Integendeel, je moet voortdurend scherp zijn en met regelmaat een detoxweekje inlassen om alle keuzes te heroverwegen. Zijn je doelstellingen nog correct; is je doelgroep veranderd; wat zijn de effecten van je content in de afgelopen periode geweest; wat waren de onderwerpen die aan de orde kwamen; zijn ze op de best mogelijke manier vertaald; zijn ze voldoende gedeeld; enzovoort. De wereld verandert zo snel. (CMA)
In het boekje Contentmarketing in 60 minuten van Carlijn Postma las ik een interessante opmerking: goede content beweegt zich online voort via allerlei corporate en privé-kanalen. Content die niet beweegt, en dus stilstaat op een website, is net als een brief die op het postkantoor is achtergebleven. Zolang niemand hem bezorgt of komt halen, blijft de inhoud onbekend. Postma leert in haar boekje dat er eigenlijk maar één manier is om als marketeer in de bubbel van de doelgroep te komen: namelijk met contentmarketing. Met relevante verhalen en waardevolle verhalen in tekst, beeld en/of geluid. Haar visie is scherp en helder. Het boekje kan helpen bij discussies over het vak, een strategie of een discussie om een klant te overtuigen. Het helpt als je aan het content-detoxen wil gaan.
Tijdens een gesprek met Postma legt ze uit hoe ze te werk gaat in gesprekken met klanten over contentmarketing. Ze gebruikt de metafoor van een serie. Nu zoveel mensen min of meer verslaafd zijn aan Netflix, is een betere metafoor dan de serie nauwelijks denkbaar. ‘Het succes van een serie wordt door veel factoren bepaald: de karakters, de thema’s, de decors… Bij contentmarketing en de inzet van veel kanalen werkt het eigenlijk hetzelfde. Iedere uiting van content (van Facebook-post tot e-mail, van websitetekst tot flyer) is een aflevering van je serie. Dat geldt dus voor alle online en offline uitingen. Iedere uiting, of iedere aflevering wordt geschreven vanuit de verhaallijn van jouw serie. Een aflevering kan alle mogelijke contenttypen zijn: tekst, audio, video, illustraties of fotografie.’ Mooi gezegd. Als ik begin over de internet of things, en alle verandering die ons op dit punt te wachten staan, wuift ze dat voorzichtig weg: ‘Klanten zijn zo ver nog lang niet. We zijn nog steeds bezig om ze de kracht van contentmarketing te leren.’
Bas Hakker legt op FW.nl uit hoe relevant een goede tone of voice is. Is ook een mooi onderwerp binnen een detoxplan. Een stijlgids voor de juiste tone of voice is misschien zo gek nog niet. (Ann Handley). Hakkert: ‘Maak van je tone of voice een dingetje. Niet eenmalig, maar check regelmatig of je nog steeds op de goede toonhoogte zit.’
En uit de vele verslagen van SXSW in Austin enkele weken geleden pikte ik de volgende quote uit een verslag van Renée Foolen op Sportnext.nl: Heel interessant is dat elke spreker die het over data had, aangaf dat creativiteit en 'Trial and Error' nog steeds de basis vormen voor een goed contentplan. Experimenteren en A/B-testing toepassen om te kijken wat aanslaat en wat niet. Evan Parker (Managing Director of Content Strategy bij NASCAR) gaf aan dat ze de strategie 'Test and Learn' hanteren. Ze maken ontzettend veel content en analyseren vervolgens waarom iets succesvol is.
En hoewel Manchester United over veel data beschikt en dat ook analyseert, gaf Andrew Diggle (head of content, programming & roductions bij Manchester United) duidelijk aan dat voor succesvolle content toch vooral creativiteit belangrijk is. Volgens Diggle kan authentieke content, de basis voor interactie en betrokkenheid, enkel tot stand komen wanneer er ruimte wordt gelaten voor creativiteit.
Tot slot nog een advies: kijk eens op newscred.com. Daar vind je een overzicht van de Best Content Marketing Brands of 2018, met natuurlijk per merk een heldere en inspirerende toelichting. Leerzaam, zeker als strategie een van je belangrijkste bezigheden is, maar natuurlijk ook inspirerend voor creatieven die zoeken naar onderscheidende en kwalitatieve oplossingen. En: als je gaat detoxen, heb je wat extra bagage om kritisch naar je eigen werk te kijken.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing