Het onmogelijke mogelijk maken

Het onmogelijke mogelijk maken
  • Content
  • 10 apr 2018 @ 10:41
  • 34247 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Content

Inmiddels ben ik alweer 25 jaar met mijn huidige vrouw en even zolang ondernemer. Ik ben dus niet meer zo snel onder de indruk van een marketingcampagne. Toch kwam ik gisteravond stuiterend in huis.

Niet vanwege de campagne van een van de marktleiders, maar juist van een challenger. Een kleinere supermarktketen welteverstaan.Een keten die dagelijks moet opboksen tegen grote partijen met eigen wieler- en schaatsploegen en Formule 1 sponsoring, of anderzijds genoeg budget hebben om een van een gefingeerde filiaalmanager een BN’er te maken. In die omgeving zullen ze bij de regionale keten gedacht: ‘Hoe kunnen wij relevant zijn? Hoe komen we zo dicht mogelijk bij onze klanten, met een actie voor en met onze klanten?’ Op enig moment zal er iemand hebben geroepen.

‘Laten we een sportplaatjesboek gaan maken met sportverenigingen rondom onze vestigingen.’ Ongetwijfeld zullen er ook direct mensen hebben ingezien, dat dit een vrijwel onmogelijke opdracht zou worden. Onderhandelen met 106 verenigingen en besturen, die vaak al achterdochtig zijn als het gaat om commercie en portretrecht. Maar erger nog. Hoe ga je 54.000 amateursporters op de foto zetten? Genoeg redenen om het idee af te schieten als ‘leuk bedacht, maar praktisch onmogelijk’.

Toch stond ik er toch echt, gisteren op een zonovergoten veldje in Utrecht bij voetbalvereniging DVSU. Midden in de wijk Lunetten, met de plaatselijke filiaalmanager en honderden dolenthousiaste kinderen vond de officiële kick-off plaats van deze ongekende operatie. Mijn verbazing werd nog groter toen ik zag dat iedere sporter (g-sporters, kinderen en volwassenen) een mooi album kregen met hun eigen foto op de cover. Wij worden al zenuwachtig van één plaatswissel.

Nadat de kinderen de boeken hadden ontvangen werd de kracht van de actie pas echt duidelijk. Overal op het veld zaten groepjes kinderen. Eerst zochten ze natuurlijk zichzelf op in het boek en daarna de vriendjes en vriendinnetjes. Niet veel later toog de groep naar het nabij gelegen filiaal van de supermarkt, om de eerste plaatjes te bemachtigen. Kinderen die vragen aan klanten of zij items van een spaaractie mogen hebben, is natuurlijk niet nieuw. Wat wel nieuw is dat er nu wordt gespaard voor iets dat 100% persoonlijk is. Geen plaatjes van dieren of over de ruimtevaart, maar plaatjes van je vrienden, je teamgenoten, van een vakkenvuller in jouw supermarkt, van ome Henk en je nicht Inge en natuurlijk van jezelf. Iets met eeuwigheidswaarde. Iets dat over tien jaar weer uit de kast komt om te kijken hoezeer iedereen is veranderd. Een verslag van een tijdsbeeld. En natuurlijk het uitkomen van 54.000 dromen.

Want zeg nu eerlijk, we hebben er toch allemaal wel eens van gedroomd om in een heus sportplaatjesboek te staan. Ik zie me nog staan op het schoolplein met mijn WK’82 album. Hulde dus voor het lef en doorzettingsvermogen van de marketeers van dit bedrijf. Ik schrijf dit verhaal omdat ik er veel inspiratie van heb gekregen en dit op deze manier wil doorgeven. Ik krijg er in ieder geval genoeg energie van om er vandaag ook weer vol tegen aan te gaan. Het onmogelijke mogelijk maken en relevant zijn, dat willen we toch allemaal…

 

Door: Eddy Guyt, chief connecting officer bij 100% NL.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken