Next level contentmarketing is dichtbij

Next level contentmarketing is dichtbij
  • Content
  • 13 apr 2018 @ 11:03
  • 22333 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContentDigitaal

Ben ik net een beetje gewend aan de idee dat ik alles moet weten over big data om een goede contentmarketeer te zijn, blijkt dat alweer oldschool te zijn.

Je moet mee kunnen praten over blockchain, internet of things, machine learning, plus kunstmatige intelligentie. Of moet ik AI zeggen omdat KI te veel aan iets anders doet denken? Moet je eigenlijk expert zijn, moet je er echt verstand van hebben, of moet je snappen waarover het gaat en met de juiste mensen naast je de juiste besluiten kunnen nemen? Ik zou zeggen dat laatste, al is het niet eenvoudig om ook dan voldoende onderscheidend te zijn. Freek Jansen van Lewis, schrijft over dit onderwerp een aardige blog op FW.

Op de website van CMA, de Britse brancheorganisatie contentmarketeers, las ik een interessante blog over het personaliseren van contentmarketing. ‘Verhoog je inspanningen op het gebied van personalisering van contentmarketing nu met machine learning als je in de komende jaren beter wilt presteren dan je concurrenten. Eén algoritme kan duizenden regels vervangen en is een schaalbare manier om unieke, geïndividualiseerde één-op-één-ervaring te bieden.’

Ik was ook onder de indruk van een verhaal op een collega-website waarin Alistair Beattie van DDB & Tribal Amsterdam ervoor pleit dat merken moeten stoppen met het financieren van het probleem van haatdragende boodschappen op sociale platforms. Er is een ongeschreven contract tussen merken en hun klanten dat gebaseerd is op vertrouwen. Merken kunnen zich niet veroorloven om sponsors te zijn van haatdragende boodschappen op platforms die sociale en individuele schade aanrichten. Ze moeten een deel van de oplossing zijn en stoppen met het financieren van het probleem. Op deze kleine manier hebben zij de zorg om hun merken te positioneren op een manier die aan regels gebonden is en die een positieve bijdrage levert aan de samenleving.

Het beroemde statement ‘De helft van het reclamebudget is weggegooid geld, het probleem is dat ik niet weet welke helft’ is in de digitale tijd relevanter dan ooit. Voorspellende analytics maken duidelijk welke customer journeys zorgen voor conversie en aan welke er kostbaar reclamegeld is verspild. Marketeers kunnen AI-platformen vragen welke inspanningen veel verkeer opleveren maar niet resulteren in groei (Emerce.nl). Met dit soort technieken kun je de content haarscherp leren kennen en als contentproducent je werk veel scherper maken. Voor bureaus betekenen dit soort ontwikkelingen nauw samenwerken met een opdrachtgever, die hopelijk klantdata centraal opslaat en toegankelijk maakt voor zijn content producenten.

Een verhaal op Numrush.nl zette me aan het denken. Het gaat over de almaar groeiende hoeveelheid content die op ons afkomt, terwijl de hoeveelheid tijd die we hebben om die content tot ons te nemen niet groeit. Kwaliteit speelt dus een grote rol. Net als geld. Netflix wint niet voor niets terrein ten koste van vele vormen van media. Op Numrush wordt de contentwereld vergeleken met de huizenmarkt. Er is maar een beperkte hoeveelheid woningen, net zoals we maar een beperkte hoeveelheid tijd hebben. En waar alle mensen strijden om die huizen, strijdt alle content om onze tijd. De beste tijd is prime time, ’s avonds thuis op de bank. Die tijd gaat naar de partijen met het meeste geld. Hoe ga je daar als maker van content nu mee om? Lees het verhaal op Numrush en laat je inspireren. Eén ding is zeker: de toekomst van content is kritisch. Ga op zoek naar de mircomomenten om te scoren.

We delen content steeds minder op social media, lees ik op Frank news. En dat gaat hard, al zijn er uitzonderingen op de trend. Uitgevers die content van hoge kwaliteit brengen, doen het goed, zo blijkt uit onderzoek van Buzzsumo. Op Facebook wordt steeds minder gedeeld door veranderingen in het algoritme, terwijl sharing op LinkedIn in de lift zit. En dan is het nog niet duidelijk of Facebook de stormen die het op dit moment meemaakt zal doorstaan. De aversie tegen Facebook neemt toe.

Bovendien is het de vraag of al die bedrijven de juiste talentvolle marketeers kunnen vinden, ik bedoel next level marketers die de nieuwe technologieën begrijpen en er naar kunnen handelen. Uit onderzoeken van onder meer Deloite in opdracht van IAB Nederland blijkt dit een belangrijk knelpunt. Het aantrekken en behouden van digitaal talent is een groot probleem voor bedrijven. Het senior management is zich ervan bewust dat zij de digitale ontwikkelingen niet altijd begrijpen. Zij moeten zich daarin verder ontwikkelen. Investeren in  training en opleiding staan dan hoog op de agenda.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken