Selfies voor je merk: populair en ijzersterk

Selfies voor je merk: populair en ijzersterk
  • Content
  • 30 apr 2018 @ 11:01
  • 25393 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Content

Er heerst bij sommige marketeers een nogal sceptische houding tegenover selfie-campagnes. Marketeers zouden er omwille van een nog grotere omzet namelijk alles aan doen om het concept zo uit te melken dat ze de hele lol van de rage om zeep helpen.

In deze weblog laat ik aan de hand van wetenschappelijke literatuur en cases zien hoe selfie-campagnes wél kunnen werken.

In zijn artikel schreef marketingmanager Edwin Vlems dat selfie-campagnes nooit echt zullen gaan werken. Hiermee doelde hij op campagnes waarin werd opgeroepen een selfie met een bepaald merk te maken om korting te ontvangen. Zijn hoofdreden hiervoor was dat mensen op deze manier niet echt een relatie opbouwen met een merk, maar dat merken op deze manier eerder selfies ‘kopen’. Klanten maken geen selfies omdat ze een merk zo mooi vinden en er daarom mee op de foto willen, maar vanwege korting die ze daardoor zullen krijgen, beaamt hij. Hoewel ik zijn gedachtegang begrijp, ben ik van mening dat deze toch niet helemaal klopt. Ik denk dat juist een selfie-campagne een goede opzet kan zijn naar een betere band met de klant. En daar zijn een aantal redenen voor te bedenken.

Vind ik leuk + ken ik niet = vind ik ook leuk

In de marketingwereld zijn er een aantal theorieën waar iedere marketeer-in-opleiding praktisch mee wordt doodgegooid. Denk bijvoorbeeld aan de marketingmix, het AIDA-model of de matrix van Ansoff. Theorieën die stuk voor stuk minstens een jaar of wat ouder zijn dan de weg naar Kralingen. De celebrity endorsement theorie kan ook geschaard worden onder die categorie. Het principe van deze theorie is dat wanneer een populaire beroemdheid gekoppeld wordt aan een product waarover mensen nog geen sterke mening hebben, de positieve mening over de beroemdheid overgedragen wordt op het product. Dit zorgt ervoor dat mensen het product leuker vinden, zo blijkt uit onderzoek. Wanneer je de kern van deze theorie bekijkt, houd je de volgende formule over: vind ik leuk + ken ik niet = vind ik ook leuk.

Selfies zijn sinds 2014 razend populair geworden. Volgens de schatting van Google zijn er in 2015, houd je vast, 24 miljard selfies gepost in alleen al de fotodienst van de zoekgigant, Google Foto’s. Er moet wel sprake zijn van een ernstige hersenafwijking om zoveel selfies te maken als mensen er geen plezier aan zouden beleven. Waarom dan geen gebruikmaken van de rage door er een winactie aan te verbinden zodat de ‘vind-ik-leuk-factor’ alleen maar hoger wordt?

Oké, klinkt allemaal leuk, maar de vraag van Vlems blijft staan: ‘kan je zo een relatie met je klant opbouwen?’. Is dit niet puur ‘selfies kopen’?

Ja en nee.

Ken ik niet + vinden vrienden leuk = grotere kans dat ik het ook leuk vind

Want hoewel je de selfie puur vanwege de winactie zou posten, je vrienden zien het ook. En dat is indirect wel degelijk van grote invloed, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. In onderzoek van Van Noort, Antheunis en Van Reijmersdal (2012) werd gekeken naar de invloed van de sterkte van een vriendschap op het effect van virale sociale netwerkcampagnes. Zij vonden dat, hoe beter de vriendschap met personen die meedoen aan zo’n campagne, hoe minder mensen het gevoel hebben dat die campagne wil beïnvloeden. Dit heeft op zijn beurt weer een positievere houding naar de campagne als gevolg, waardoor de relevantie ervan toeneemt. En hoe sterker de relevantie, hoe sterker de intentie om de campagne te delen. Dus het gaat eigenlijk nog verder dan alleen maar leuk vinden: mensen zijn ook meer geneigd om je campagne te delen! En dan komen we op het punt wat Vlems maakte: mensen gaan uit zichzelf iets voor je merk doen. Gewoon omdat ze het mooi vinden. Dé basis voor een relatie met een merk.

 

Door: Jeroen van Nierop.

Lees de volledige weblog op de website van Platform Content.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken