Supermarktketen misbruikt met nep-content

Supermarktketen misbruikt met nep-content
  • Content
  • 26 apr 2018 @ 16:26
  • 19667 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentBranded content

Hoogvliet heeft dit voorjaar een nieuw magazine gelanceerd: Leen. Ik kreeg het onlangs bij toeval in handen. Het heeft er alle schijn van dat de supermarktketen daarbij is misleid, want het magazine bestaat eigenlijk uit nep-content.

De verhalen zijn een soort niemendalletjes die het opstelniveau niet overstijgen. Een greep uit de bekopping: dol op de paasstol, stap voor stap, proef van het voorjaar, lentefruit, elke hoogvlieger is bijzonder, gezond is ook lekker, ei know, maak Pasen buitengewoon, geef me de vijf, als zoete broodjes, lente in huis, piep piep kuikentjes, hij is het haasje, zonnetje in huis, reisje langs de wijn wijn wijn, reis om de wereld in tien eieren, vier het voorjaar.

Nu kun je het Hoogvliet niet kwalijk nemen dat het geen professional is op het terrein van bladen maken, laat staan dat het goed kan beoordelen of het magazine op fans kan rekenen. Je kunt Hoogvliet op zijn hoogst kwalijk nemen dat het met een producent in zee gaat die het vak niet beheerst en een klant afscheept met middelbare-school-content. Dat geldt voor de verhalen, de bekopping en de vormgeving. Niet eens old school, gewoon ver beneden de maat. Misleiding volgens mij. Onder welke steen hebben de makers afgelopen decennia geleefd?

Een magazine met een nietszeggend omslag. Je hebt geen idee waar het blad over gaat als je het in handen krijgt. Een onbegrijpelijke coverfoto. Een openingsspread waarvan de aanpak al in 1990 werd verboden. En vervolgens verhalen waarvoor tante Betje zich zou schamen. Kolommen grijze tekst die gelukkig toch niet gelezen worden.

Nepnieuws is misleidend. Het is nauwelijks voor te stellen dat Hoogvliet de bedoeling heeft om zich met deze content te profileren. Pakkende content werkt bij het versterken van je imago, en niets zeggende cliché’s doen dat ook, maar averechts. Jammer voor een bedrijf dat met dit magazine zijn oprichter wil eren. Ik zou me er niet vereerd mee voelen en de consument wordt niet serieus genomen.

Moet er niet een autoriteit contentmarketing komen die iets mag zeggen over de kwaliteit van producten die op de markt verschijnen? Brussel kondigt aan dat er een commissie komt die zich gaat buigen over het tegen gaan van fakenieuws, omdat het voor de gewone man steeds moeilijker wordt om fake van echt te onderscheiden. Nu is een content-autoriteit voor dit product niet per se nodig, omdat zelfs de gewone man er doorheen prikt, omdat het niet inspireert. Maar zo’n autoriteit kan er wellicht wel wat aan doen om beunhazerij te voorkomen, omdat niets vermoedende opdrachtgevers met de beste bedoelingen aan contentmarketing beginnen en er van uitgaan met professionals in zee te gaan.

Misschien iets voor Platform Content Marketing. Het wordt tijd voor een gedragscode contentmarketing, waarmee contentmarketeers hun vakmanschap zichtbaar en controleerbaar maken. En naast de vele Grand Prix’ voor prachtwerk die jaarlijks worden uitgereikt, wordt het ook tijd voor een prijs voor het slechtste werk dat verschijnt. Met een gedragscode kunnen de professionals laten zien dat ze transparant en helder zijn over hun vakmanschap. Benoem een arbitragecommissie. Partijen die de gedragscode onderschrijven geven de arbitragecommissie inzage in hun werk. Daarmee leveren zij een bijdrage om het vak op niveau te houden en voorkomen ze misleiding zoals in bovenstaand voorbeeld.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken