Een goede content redacteur is geen garantie voor goede content

Een goede content redacteur is geen garantie voor goede content
  • Content
  • 31 mei 2018 @ 10:02
  • 13063 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

Goede content is als geen ander in staat in de SEE-phase van de funnel bereik en volume te creëren en daarmee ook groepen te treffen die lastig door traditionele media als tv en outdoor te bereiken zijn.

Zodra content relevant, likeable en shareable is levert het impact van de brand story op en kun je er heel goed de funnel mee vullen om vervolgens met interactie verder naar conversie te leiden. Dit viel te lezen in MarketingTribune van 9 mei. Zo’n zin zet je meteen aan het werk.

Wat is een hemelsnaam de See-phase van de funnel? Google helpt me gelukkig. Uit een verhaal van Annemarie ten Brinke van 27 februari begrijp ik dat er zoiets bestaat als een See, Think, Do, Care model van Google. See, Think, Do and Care combineert het beste van de klassieke marketingmodellen AIDA en DAGMAR en giet dit in een modernere variant die zich focust op brand awareness in het steeds veranderende marketinglandschap. In de See-phase is de klant nog geen klant. Hij is passief is en heeft geen aankoopintentie. In deze fase werk je aan de bekendheid van je merk en zorg dat je top of mind komt. In deze fase richt je je nog vrij breed op iedereen die jouw product of dienst interessant zou kunnen vinden. We noemen dit breed, maar ook in deze fase kun je online al heel goed segmenteren op interessegebieden.

Waarom geen gewoon Nederlands? Zijn we interessanter met dit soort brabbelteksten die voor de meeste lezers niet te volgen zijn? We maken het vak nodeloos ingewikkeld. Spreek je moerstaal.

Dat ons vak wel ingewikkelder wordt en beter opgeleide mensen nodig zijn, daar komt de Hogeschool Utrecht (HU) aan tegemoet. De HU introduceert later dit jaar de masterstudie Data Driven Design. Het doel van de Engelstalige studie is ‘het ontwikkelen van aantrekkelijke concepten, producten en diensten op basis van en door interactie met data’. Volgens de HU zitten bedrijven op een goudmijn aan data, maar ontbreekt het aan professionals die ze kunnen helpen het te benutten.

De Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO) heeft positief geoordeeld over de kwaliteit van de nieuwe opleiding. Er zullen in eerste instantie veertig studenten aan de master kunnen beginnen. Toelating vindt plaats op basis van een uitgebreid assessment, aldus de HU.

Wat is de ranking van je content? Het Search Engine Ranking Factors-onderzoek dat SEO-softwaregigant Moz elke twee jaar uitvoert, geeft een duidelijk beeld: de aanwezigheid van de juiste externe linkjes, op een juiste manier ingezet, blijft van groot belang voor een goede ranking door Google. Ook in 2017 bleken factoren zoals autoriteit, aantal en ankerteksten nog steeds op de eerste plaats te staan als het gaat om het beïnvloeden van de zoekmachineranking (FW). Natuurlijk wel met de toevoeging dat ook contentrelevantie een belangrijke rol speelt, zodat anderen ook graag naar deze content linken.

Het content marketing instituut CMI prikkelde ook weer eens met een artikel dat begint met de vraag: hoe kom je aan een redacteur die je content niet om zeep helpt? Gelukkig krijgt de redacteur er niet van langs, tenzij je als merk een amateur inhuurt of een onervaren medewerker ermee aan de haal laat gaan. Wanneer je als merk slechte content aanlevert, kan je redacteur nog zo’n briljante schrijver zijn: van niks valt uiteindelijk niks te maken. In het artikel goede adviezen hoe of waar je een ervaren en getrainde redacteur vindt.

Talpa heeft het in ieder geval goed begrepen door Ruud de Langen aan zich te verbinden. Marketingreport schrijft er als volgt over: Het zou best wel eens kunnen dat we op 24 mei de Media Transfer van het Jaar hebben te pakken. Ruud de Langen, de nummer 8 in DeMedia100 en de nummer 1 in DeMediabureau50, The King of The Oneliner en ceo van Cross Media Bureau van het Jaar 2018, Mindshare, stapt over naar Talpa Network.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken