Het draait om consent

Het draait om consent
  • Content
  • 24 mei 2018 @ 15:45
  • 15513 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

RTL komt in een persbericht met een spannend nieuw woord op de proppen: fan centric. Ik word er door getriggerd. Maar laat je het even indalen, dan betekent het niet meer dan klantgericht of anders gezegd ‘de klant centraal’.

Men is blijkbaar ontwaakt. De nieuwe aanpak gaat banen kosten, terwijl je aanvankelijk denkt: dat zal een hoop extra werk opleveren. Volgens RTL is de koers onomkeerbaar omdat de consument veel vaker zelf beslist waar, wanneer en op welk platform hij inhoud consumeert. Het ‘puur zenden’ verdwijnt. Nieuwe technologie vergroot deze ‘autonomie van de consument’ alleen maar. Ik lees het verhaal nog eens en vraag me geleidelijk af of RTL de afgelopen jaren heeft zitten slapen en nu met nieuws komt dat gewoon oldschool is. De wakkere wereld is al mijlen verder. Daar draait het nu in de eerste plaats om customer consent.

Joost Steins Bisschop schreef in 2016 een interessante column over fan centric werken: ‘Laten we het over één ding eens zijn: het ‘centraal stellen van de klant’ is langzaam maar zeker dikke cliché-poep. Allereerst moet je al die bedrijven wantrouwen die zeggen dat ze dit hoog in het vaandel hebben staan. Omdat er in dat geval blijkbaar aanleiding was voor een omwenteling der waarden. En als het daarvoor niet de klanten waren, wie waren het dan wèl die centraal stonden? De directie? De aandeelhouders? Andere ‘stakeholders’? Wantrouw bedrijven die de klant centraal zetten!’

In 2017 schrijft hoogleraar Paul Iske op MT: ‘De klant centraal stellen is achterhaald. In plaats daarvan moet je snappen hoe de klant naar jou en de organisatie kijkt. Niet de klant centraal zetten in de organisatie, maar kijken hoe de organisatie in de wereld van de klant past. Je doet het pas goed als de klant enthousiast wordt en ziet dat jouw dienstverlening ook echt waarde creëert.

Het draait om consent. Ik moet eerlijk bekennen dat ik enkele weken terug dit woord voor het eerst las en in al mijn onnozelheid op beroepsdeformatie natuurlijk aan een schrijffout dacht. Een typootje zogezegd. Maar customer consent moet je serieus nemen. Customer consent marketing verenigt drie disciplines binnen de organisatie die elkaar normaliter minder goed weten te vinden: marketing, technologische en juridische zaken. Customer Consent Marketing focust zich volledig op de relatie met de bezoeker.

Waar en op welk moment moeten we toestemming van onze bezoekers hebben? Kunnen we op basis van deze consent komen tot nieuwe doelgroep segmentatie? Wat zijn de barrières bij de doelgroep om ons geen toestemming te geven? Welke incentives kunnen we de doelgroep aanbieden om wel toestemming te krijgen? Hoe tonen we vervolgens aan dat hun persoonlijke data bij ons in goede handen zijn? En niet onbelangrijk: hoe regelen we dit allemaal in een juridische verantwoorde omgeving waar de gebruiker te allen tijde toegang tot zijn eigen data kan verkrijgen? Dat zijn vragen waarin merkbouw en conversie op consent samen komen. Conversie op consent is daarmee het nieuwe businessmodel. 

Van de week trouwens nog een nieuw woord geleerd: larp. Wikipedia zegt hierover: ‘Een live action role-playing game, afgekort tot LARP of LRP (van live role playing), is een rollenspel waarbij enkele tientallen tot honderden spelers tegelijkertijd in een (digitaal) verhaal meespelen. De spelers zijn allen bij het verhaal betrokken en de handelingen van de spelers zijn niet van tevoren vastgelegd, maar er zijn wel bepaalde richtlijnen.’ LARP wordt veel toegepast in de gamewereld. Maar er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken welke rol het kan spelen binnen contentmarketing. Over customer consent gesproken.

Nog maar een woord dat de contentmarketing business binnensluipt: de cex van een merk. Wie de harten van klanten wil veroveren en de cex wil verbeteren, mag het menselijk contact niet vergeten. Mark de Bruijn, gaat er op FW uitgebreid op in. Cex staat voor customer experience. Spannender kan ik het niet maken. Maar onthoud het, want het heeft de potentie om in menig presentatie op te duiken want het zorgt voor een prettige glimlach op het gezicht van je toehoorder.

Hoewel volgens Erwin Blom in zijn dagelijkse blogs schrijven meer en meer aan populariteit wint. Hij schrijft: ‘Jeff Bezos van Amazon schreef in een brief aan de aandeelhouders dat bij hen PowerPoint presentaties tijdens vergaderingen uit den boze zijn. Voorstellen en plannen moeten gestructureerd geschreven worden ingediend. Dat levert volgens het bedrijf beter doordachte verhalen op. En de vergadering begint met samen lezen. Dan weet je in ieder geval dat iedereen dat gedaan heeft.’

Ik ga het persbericht van RTL nog maar eens een keer lezen, want misschien wordt bedoeld met fan centric dat men van plan is meer aan consentmarketing en cex te doen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken