Contentmarketing kunst of kunstje?

Contentmarketing kunst of kunstje?
  • Content
  • 18 jun 2018 @ 10:09
  • 11950 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContent

'Je zal maar met een poepbroek in bad zitten', zo kenschetst de Brabantse politiek het storytelling experiment van Museum Markiezenhof in Bergen op Zoom.

BN DeStem schrijft op vrijdag 8 juni: ‘Een motie van Lijst Linssen en Steunpunt Bergen op Zoom om storytelling in Het Markiezenhof op te schorten, werd donderdagavond af geserveerd. Door de mislukte grap over het niet-bestaande boek kleeft er volgens Ton Linssen zo'n 'negatief imago' aan storytelling dat herbezinning noodzakelijk is. Maar de meeste partijen voelden daar niets voor. ‘Het concept als zodanig is positief. We moeten nu niet het kind met het badwater weggooien’, vond fractieleider Evert Weys van GBWP. Ook Louis van der Kallen (BSD) koesterde het kind. ‘Het zat alleen even met een poepbroek in bad. We moeten het op tijd verschonen en verzorgen. Dan kan het in liefde opgroeien.’ Een heerlijke tekst. ‘De uitvoering van storytelling moet je overlaten aan deskundigen. Houd politiek en kunst gescheiden’ aldus de krant.

Als contentmarketeer moet je je gevleid voelen dat je werk tot kunst verheven is, terwijl het in essentie een kunstje is dat om vakmanschap vraagt. Robotjournalistiek wellicht.

Over vakmanschap gesproken, Villamedia publiceert een vacature van Omrop Fryslân. Ik citeer enkele voorwaarden waaraan de betrokkene moet voldoen:

- Heeft een sterk analytisch vermogen en is kritisch op cijfers van anderen en die van zichzelf.

- Weet waar interessante digitale data gezocht moeten worden.

- Kijkt naar cijfers met een journalistieke bril, heeft een brede interesse in regionaal nieuws en actualiteiten.

- Is creatief en in staat om zelfstandig, op basis van de actualiteit, onderwerpen te vinden die zich lenen voor uitdieping/verdieping.

- Vindt het belangrijk om, in overleg met de redactie/verslaggever, onderwerpen verder uit te werken.

- Is besluitvaardig, stressbestendig en kan snel werken.

- Kan snel nieuwe (online-)software om data te verwerken onder de knie krijgen. Ook om data vervolgens op aantrekkelijk wijze te presenteren op onze verschillende platformen.

- Kan programmeren of is bereid om dat te leren, bijvoorbeeld om zelf data te scrapen.

- Werkt samen met collega-analisten van de andere publieke omroepen.

- Beheerst de Friese taal actief, of is bereid zich het Fries eigen te maken.

Waar haal je zo’n journalistieke held vandaan? Ze worden in ieder geval niet met deze vaardigheden opgeleid op een van de scholen voor journalistiek in ons land. Ik ben benieuwd of de Friese Omroep zo’n multitalent aan zich kan verbinden. De man of vrouw moet vorstelijk beloond worden, anders wordt-ie snel weggekocht. Als je dit rijtje met vaardigheden aan je cv mag toevoegen maak je jezelf gewild op de arbeidsmarkt. Omroep Friesland laat niet echt zien dat men enig inzicht heeft in het vakgebied. Mogelijk moet ze een robot aannemen.

‘Op de conferentie van ONO, de internationale vereniging van journalistieke ombudsmannen, in Hilversum, hield Paul Chadwick van The Guardian maandag een hartstochtelijk pleidooi voor meer journalistiek engagement met technologie. Om het publiek te informeren, om het debat over de ethische dilemma’s te voeden en om zelf ook beter verantwoording te kunnen afleggen voor de wijze waarop media technologie gebruiken. ‘Als er klachten komen, kunnen we de computer niet de schuld geven’, aldus Chadwick.’ Dit citaat is afkomstig uit een rede van Frits van Exter die hij hield tijdens de jaarvergadering van de Raad voor de Journalistiek op 6 juni, geplaatst in Journalistiek op woensdag 6 juni 2018.

Bij Omrop Fryslân verwachten ze de man waar Chadwick naar op zoek is te vinden. Hijs de vlag als hij is ontdekt. Ik wil een exclusief interview.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken