Geef mij maar een robot-journalist

Geef mij maar een robot-journalist
  • Content
  • 11 jun 2018 @ 11:39
  • 12816 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

‘Consumenten van vandaag de dag verlangen naar content die digitaal is, fijn weg leest en bovendien altijd én overal toegankelijk is. Papier, pdf’s en statische websites voldoen daarom niet langer aan de wensen van de moderne consument.'

'Er is een duidelijke behoefte aan een ander soort medium.’ Met zo’n statement een verhaal beginnen zonder bewijslast is doodzonde. Dutch Cowboys bezondigt zich hieraan. Logisch want er moet een whitepaper over de voordelen van digitale publicaties gepromoot worden. Een contentmarketeer moet over journalistieke vaardigheden beschikken, die de auteur van dit stuk in ieder geval niet heeft. Ik lees niet meer door als dit soort egotripperij langs komt.

En deze dan: ‘Opleidings- en mediabedrijf MindCampus merkte dat de respons op e-mailmarketing aanzienlijk terugliep. Door personalisatie toe te passen werd de conversie verdrievoudigd. Bijkomend voordeel is dat veel handwerk overbodig is geworden.’ Ik stel u gerust. In een uitgebreid verhaal op emerce.nl wordt tot in detail het waarom en hoe uitgelegd. Journalistiek vakwerk.

Ed Peelen, contentmarketing professor aan de UvA, schrijft op deze website: ‘Uit onderzoek van de Stichting Leerstoel Contentmarketing kun je concluderen dat contentmarketeers moeten voorkomen in de ‘operationele loop’ vast te lopen. Want veel bedrijven zijn contentmarketing gewoon gaan doen. Door te meten en snel te schakelen wordt de content almaar beter. Maar de weg naar meer rendement ligt niet in ‘meer doen met meer budget’, bijvoorbeeld voor de verspreiding van content, maar in het anders doen. Het streven zou moeten zijn dat content meer ‘engaging’ wordt. De ’community’ zou meer aangesloten en geactiveerd kunnen worden, zodat content niet alleen de organisatie-content produceert en verspreidt. Content gaat zo voor je werken en niet andersom!‘ Met doorlopend onderzoek probeert bijzonder hoogleraar Peelen een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het vak contentmarketing.

Ook dit is een interessante ontwikkeling waarover deze website onlangs publiceerde: ‘Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de populariteit van influencers voor marketing, het karakter van influencer marketing, sterk gaat veranderen. We gaan steeds meer van peer to peer-beïnvloeding naar celebrity-beïnvloeding. Het verhulde karakter van de beïnvloeding zou wel eens steeds explicieter moeten worden en bedrijven willen waarschijnlijk steeds meer invloed om risico’s te beperken. Met deze ontwikkelingen bestaat influencer marketing steeds minder in de vorm waarmee het zijn populariteit heeft verkregen.

Emiel Krahmer, hoogleraar op het gebied van communicatie en cognitie, vertelde op 30 mei in Sociëteit De Witte in Den Haag bij de Tilburg University Society dat journalisten van vlees en bloed belangrijk blijven. Toch lukt het met algoritmes al best heel aardig om voetbalverslagen te produceren, zelfs vanuit verschillende perspectieven, de winnaar of de verliezer: ‘Ze zijn coherent, foutloos en ook emotioneel geladen.’ Nieuwsartikelen die zich baseren op data, zoals sportverslagen en beursberichten, kunnen zonder veel problemen door computermodellen worden gegenereerd. En de volgende stap in de robotjournalistiek is volgens Krahmer dat ‘data-mining’ steeds meer autonoom geschiedt: de computer leert zelf patronen te vinden in bestaande data, om op basis hiervan een journalistiek verhaal aan te leveren. Ook hiervan zegt Krahmer dat het niet zozeer de vraag is of dit gaat gebeuren, maar wanneer.

Interessant voor contentmarketeers, omdat het helpt om content zonder onderbouw te voorkomen. Want de robot-journalist gaat steeds meer taken overnemen en dat gaat hij gelukkig beter doen dan de mens. Ze zullen nog beter weten wat de doelgroep wil lezen, zien of horen en daar onderbouwde content bij verzamelen die de doelgroep prettig verwerkt, zonder het gevoel te krijgen misleid te worden of een wc-eend-verhaal voorgeschoteld te krijgen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken