#HeinekenHakkie neemt Instagram over

#HeinekenHakkie neemt Instagram over
  • Content
  • 29 jun 2018 @ 12:03
  • 20939 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

Met de verslagen van Cannes op de diverse media, valt er deze week weer volop te leren. Of laat ik het anders zeggen: je geheugen wordt flink opgefrist.

‘De populairste merken van vandaag versterken hun merk met de inzet van technologie. Deze ‘story-doers’ realiseren groei met maar één derde van het mediabudget die andere merken nodig hebben.’ Dit citaat ontleen ik aan een verslag van Lidwien Beuss (BrandDeli). Zij citeert Tom Morton (R/GA) die meer verfrissende opmerkingen maakte tijdens zijn speech in Cannes. Zijn opmerking om van elk touchpoint in de customer journey iets speciaals te maken is ook een mooie doordenker. Dit is ook een interessante: Boris Veldhuijzen van Zanten van The Next Web stelt vast dat merken zich in een identiteitscrisis bevinden: ‘Merken moeten zien uit te vinden wat hun identiteit is. Vroeger maakte je een product. Dat was iets goedkoper dan dat van een ander en dan zei je dat het beter was en dat was voldoende. Maar nu moet je een verhaal hebben. Je moet als merk een verhaal, een identiteit hebben waarmee jouw gebruikers zich kunnen vereenzelvigen. En dat is heel moeilijk.’ Dit lijkt een mooie houvast voor contentmarketeers in gesprekken met hun opdrachtgevers of bureaus.

Tijdens de Nima Marketing Day kwam de Zweed Micael Dahlén aan het woord over onze smartphone-verslaving. Als marketeer moet je dingen doen waar mensen gelukkig van worden, zich prettig bij voelen. En het klopt: wat doen we als eerste als we ergens, waar ook ter wereld arriveren? Checken of wifi werkt. Persoonlijk word ik heel blij als ik in mijn Zweedse huis arriveer, alle stekkers in het stopcontact doe en controleer of alles werkt. Niets prettiger om vast te stellen dat je weer in ‘the air’ bent, ook al kost roamen in het buitenland hetzelfde als in ons land. Ik snap de opmerking dat je als marketeer een grote verantwoordelijkheid hebt. Touchpoints in de journey moeten iets speciaals hebben, en ze moeten leuk zijn.

Dit zinnetje kwam ik tegen op deze website. Ik moest weer even googlen: ze is een ‘sucker' voor geniale campagnes met humor, content die niet te gepolished en vooral authentiek is. 'Neem het #HeinekenHakkie, daar neem ik mijn pet voor af. Vrij vertaald: ze heeft een zwak voor onder meer het ‘HeinekenHakkie’. Nicolette van Dam postte op Instagram een filmpje waarop ze een flesje Heineken opent met haar hak. Het #HeinekenHakkie was geboren. En neemt Instagram langzaam maar zeker over. Weer wat geleerd. Inderdaad geniaal.

Deep learning is ook zo’n mooi nieuw woord dat van de week langskwam op emerce.nl. ‘Deep learning is een innovatieve tak van kunstmatige intelligentie, waarbij de activiteit van het menselijk brein wordt nagebootst bij dataverwerking en het creëren van patronen voor besluitvorming. Deep learning-technologie kan helpen bij het voorspellen van unieke gewoonten en behoeften van gebruikers. Het vereenvoudigt de dagelijkse gebruikerservaring door zeer gerichte advertenties aan te bieden, bijvoorbeeld met aanbiedingen of diensten die we sneller geneigd zijn te kopen. Maar ook met aanbod dat we nog niet eerder hebben gezien of producten waar we nog niet eens aan hebben gedacht, maar waarschijnlijk wel graag willen hebben.’ Poeh poeh.

Boeiend was ook het verslag van het Magazine Media Café van 11 juni. Ik pik er deze quote van Emilie Tabor uit. Tabor drong door tot de ‘Forbes 30 under 30’, de internationale lijst van meest invloedrijke mensen onder de dertig; samen met medeoprichter van Influencer Marketing Agency Maddie Raedts belandde ze er op nummer 1 van de medialijst. ‘We zijn nu bezig met Hearst UK om een heel influencer-programma op te bouwen. Zie het niet als een one-off, ontwikkel een lange termijnrelatie met die influencers, creëer een ambassadeurspool. Om een goede match te vinden, moet je beginnen met de data. En dat gaat verder dan de hoeveelheid volgers en de soort content die de influencer maakt. Het gaat om de engagementrate per follower, sentiment, groeicurve (gezond is een geleidelijke groei, zonder extreme piek), ervaring met concurrenten. Denk aan de lange termijn. In onze contracten wordt precies vastgelegd hoeveel de influencer gaat posten. Ga ervan uit dat de adverteerder daarbovenop nog twee of driekeer zoveel content krijgt uit earned media, omdat hij een relatie met de influencer opbouwt. Een goed voorbeeld van een langetermijn ambassadeur is oud-hockeyster Ellen Hoog die werkt voor Alpro sojamelk. Je kunt ze ook inzetten als modellen, je kunt met ze pionieren op nieuwe socialmedia-kanalen.’

Roland van der Vorst, onder meer hoogleraar aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft, constateert op onze collega-website dat content steeds meer een bijproduct wordt, en dat dit voor creatieven een geweldige ontwikkeling is, want de creatieven hebben hun autonomie terug, zolang de content knettergoed is. Een heerlijke uitdaging.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken