Instagram stories: de kans op meer volgers

Instagram stories: de kans op meer volgers
  • Content
  • 21 jun 2018 @ 09:29
  • 26021 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentSocial media

Stories. Snapchat begon ermee en al snel volgden Facebook, Instagram en WhatsApp. Inmiddels zijn ze niet meer weg te denken. Wat is nu precies de toegevoegde waarde voor merken?

Stories bevatten ephemeral content: content die direct (of binnen 24 uur) na het bekijken weer verdwijnt. Instagram biedt zakelijk gezien veel mogelijkheden met Instagram Stories en is daarom een interessant kanaal voor merken en organisaties. De Instagram Stories staan bovenaan de tijdlijn van gebruikers en vallen daarom extra op: het is het eerst wat mensen zien wanneer ze de app openen. Niet alleen met een persoonlijk account kun je stories maken: ook bedrijfsaccounts kunnen hiermee aan de slag. In deze blog geef ik je 9 redenen waarom Instagram Stories onmisbaar zijn in jouw socialmediastrategie.

1. Instagram heeft 2 miljoen dagelijkse gebruikers

Anno 2018 hebben ruim 4 miljoen Nederlanders een account op Instagram. De helft van deze mensen gebruikt de app iedere dag. Dat is een ruime groei ten opzichte van vorig jaar (40%). Hiermee is Instagram het snelst groeiende social medium. Niet alleen onder tieners en twintigers, ook de ‘oudere’ doelgroep gebruikt Instagram steeds vaker. Wist je trouwens dat 80% van de Instagram-gebruikers organisaties volgt op Instagram? Dat biedt een hoop kansen voor jouw merk of organisatie!

2. Jouw Instagram-account valt extra op

Zoals ik al aangaf: de Stories zijn het eerste wat mensen zien wanneer ze de app openen. Stories zijn interactiever en net even wat creatiever dan ‘normale’ posts: je kunt foto’s en video’s toevoegen, maar ook boomerangs, gifjes en polls. Ook kun je live video’s opnemen en tegelijkertijd chatten met je volgers. Je Stories komen altijd in beeld bij je volgers. Dit in tegenstelling tot je ‘normale’ Instagram-posts: het algoritme van Instagram zorgt ervoor dat maar 10% van je volgers jouw normale posts te zien krijgt (de overige 90% krijgt jouw post pas te zien als het engagement hoog genoeg is).

3. Het vergroot de traffic naar je site

Je kunt met een Story gemakkelijk meer websitebezoekers genereren. Heb je meer dan 10.000 volgers? Dan kun je instellen dat bezoekers ‘omhoog kunnen swipen’ naar jouw site. Hier maken veel merken, organisaties én social influencers gebruik van. Een voorbeeld is woonwinkel Kwantum, die volgers laat weten hoe zij zelf een hanglamp kunnen maken. Via de Story word je geïnspireerd, vervolgens kun je omhoog swipen en op de website lezen hoé je deze lamp maakt. En welke spullen je daarvoor nodig hebt. Die je uiteraard bij de woonwinkel kunt kopen… Heb je minder dan 10.000 volgers op je Instagram-account? Dan kunnen je volgers meer info vinden via de link in jouw bio (zie punt 4).

 

Door: Melissa Hogenboom, contentmanager online bij MPG.

Lees de volledige blog op de website van MPG.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken