Contentmarketing heeft eyeopeners nodig

Contentmarketing heeft eyeopeners nodig
  • Content
  • 13 jul 2018 @ 10:16
  • 16497 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

Hoe vaak ben je bij een vergadering of bespreking weggegaan met een groot gevoel van onvrede. 'Ze begrijpen er niets van', spookt door je hoofd. Het is verschrikkelijk dat je verhaal niet goed over het voetlicht kwam, of dat de andere partij gewoonweg niet luisterde of een tweede agenda had.

Om gek van te worden, of laten we zeggen moedeloos. Hoe zorg je nu voor een eyeopener? Bewijslast is wellicht een optie. Wat werkt wel, wat niet? Van een verhaal op Swocc.nl  -scoren met het juiste type social media content- valt in ieder geval wel wat te leren. Social media-berichten van merken strijden met elkaar om aandacht op de tijdlijnen van consumenten. Dit zet druk op medewerkers om met de juiste content te komen. Inzicht hierin is daarom gewenst. Als het gaat om merkberichten op social media: wat werkt er wel en wat werkt er niet?

Wat zijn de community builders van nu? ‘Het huidige medialandschap is enorm gefragmenteerd en mediaconsumenten zoeken hun heil in verschillende communities die zijn georganiseerd via allerlei mediakanalen. Er zijn belangrijke factoren die betrekking hebben op de organisatie van een community en de motivatie van mediaconsumenten om zich bij een community aan te sluiten. Het is als het ware het emotionele cement dat zo’n groep bindt’, aldus Jonas Nouwen op thebigstory.nl.

  • Een gedeelde identiteit (op basis van etniciteit, demografie, locatie, beroep- of levenskeuze)
  • Gedeelde interesses
  • Gedeelde waarden, overtuigingen, mentaliteit
  • De wens om iets te veranderen of te bereiken
  • De emotie die ze beïnvloedt
  • Het gevoel ergens bij te willen horen

Een goede contentstrategie bevat een omschrijving van één van bovenstaande aspecten, of liever nog een combinatie van meerdere.’

In een artikel op emerce.nl (Hoe verbind je e-commerce met content?) kwam ik de volgende passage tegen in een hoofdstuk over technische implicaties: hybride/headless. ‘Bij deze aanpak verzorgen het CMS en e-commercesysteem gezamenlijk de customer journey. Integratie is gericht op het frontend zodat klanten een consistente beleving hebben. Er is daarnaast een basale backend integratie nodig om dit te realiseren, zoals het synchroniseren van klantdata en gebruikersprofielen tussen de twee systemen.’ Het klinkt logisch, als u begrijpt wat ik bedoel. Hoe durf je zoiets op te schrijven!

Op marketingfacts,nl kom ik nog een interessant Swocc-verhaal tegen: ‘Onderzoekers van de University of Minnesota ontwikkelden een algoritme om 'trust scores' op social media te berekenen.’ Volgens de onderzoekers kan dit algoritme gebruikt worden om verspreiding van een social media-campagne te maximaliseren en verspreiding van negatieve publiciteit tegen te gaan.’

Deze is ook interessant om in je achterhoofd te houden: ‘The 2018 Cone/Porter Novelli Purpose Study found that 78% of Americans believe companies must do more than just make money; they must positively impact society as well.’ Uit dezelfde studie blijkt dat 68 procent dat ze eerder bereid zijn content met vrienden en bekenden te delen als deze afkomstig van een purpose driven bedrijf. Purpose driven marketing is hot.

Elke dag worden we gebombardeerd met miljoenen video's, visuals en woorden. Hoe maak je het verschil tussen al dat communicatiegeweld? Die vraag stelt de organisatie van de Grand Prix Content Marketing. Zorg jij voor een shock? Het wordt weer tijd om in te zenden als je een opmerkelijke case hebt. Over twee maanden sluit de inzendtermijn. In november worden de awards uitgereikt.

Heb jij een case met een eye opener, dan is deze mogelijk een bekroning waard. Aarzel niet. En neem vooral de tijd om je inzending van goede documenten te voorzien. Want de vluggertjes die even tussendoor in elkaar worden geknutseld, hoe goed de case ook is, halen doorgaans de voorrondes niet eens. Ook het invulformulier heeft een verrassende eye opener nodig. Juryleden weten ook niet alles en moeten op de kwaliteit van een case gewezen worden. Met facts, want aan fake doen we in deze sector niet.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken