Goede teksten zijn als hygiëne. Je kunt niet zonder

Goede teksten zijn als hygiëne. Je kunt niet zonder
  • Content
  • 27 jul 2018 @ 11:58
  • 11092 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContent

Dit moet ik even kwijt: de echte contentmarketeer is een dienende leider. Zijn leiderschap kenmerkt zich door een levendige mix van teambuilding, innovatie, uitmuntendheid, nederigheid en resultaat.

Dit statement komt uit een artikel van CMI en klinkt als muziek in de oren. Het zijn criteria die worden ingezet bij de selectie van de ‘content marketeer of the year.’ Lees de karakterschets van de winnaar van 2017 die keer op keer aantoont dat inhoud meer is dan interesse en betrokkenheid, het kan actie veroorzaken.

Platform Content is samen met MarketingTribune begonnen met de voorbereiding voor het contentmarketing-feestje van 2018. Ook in ons land wordt in november naar verwachting weer iemand in het zonnetje gezet omdat hij of zij het vakgebied een grote dienst heeft bewezen. Dienend leiderschap lijkt me een mooie ambitie bij de keuze die moet worden gemaakt.

Op de website van CMI ook een interessant verhaal over het optimaliseren van je website voor audio search. Want als je website zo is ingericht dat hij alleen vindbaar is voor views, dan kom je in de problemen. Nu al bestaat twintig procent van de zoekopdrachten op Google uit voice, en dat zullen er snel vijftig worden. Binnen twee jaar volgens ComScore.

Bij FrankNews een waarschuwende vinger ten aanzien van data, want er is nieuwe wetgeving op komst die verder gaat dan AVG/GPDR. Op Europees niveau worden momenteel de details over de volgende wet uitgekristalliseerd: de e-privacy verordening. Die had oorspronkelijk ook op 25 mei moeten ingaan - dat wordt nu eind 2018 of begin 2019 - en gaat nog een stapje verder dan de AVG/GDPR. Bij deze aanvullende wet ligt de focus niet op de transparantie in het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens, want dit is al gereguleerd door de AVG/GDPR. Het gaat om de big data of metadata van gebruikers die websites, social platforms en advertisingportals op eindeloos veel plekken verzamelen. Ook daarvoor is in de toekomst expliciete toestemming van de gebruiker vereist, vindt de EU. Wakker worden dus!

Op Platform Content een interessant verhaal van René Ravestein, oprichter van contentbureau Ravestein & Zwart (R&Z) over tenders. Hij schrijft hierover: ‘Het belang van redactionele expertise is veel groter geworden. Je moet niet alleen heel goed zijn, je moet het ook heel goed kunnen verwoorden en verbeelden. Goede teksten bij bids worden steeds meer een hygiëneonderdeel. Een onmisbaar onderdeel dat gewoon op niveau moet zijn. Je wint er niet per se mee, maar je kunt er wel door verliezen als het niet op orde is.’

‘Als er één vorm van content maken is waarbij je precies moet aansluiten bij de behoefte van de klant, is het wel bij aanbestedingen. Je moet bij tenders goed kunnen lezen, goed kunnen luisteren. Er is vaak een stevige analyse nodig als er een aanvraag binnenkomt, bijna op het niveau van vraagontleding. Wat is de essentie van wat ze vragen? Pas als je de vraag volledig ontleed hebt - waar denk ik goede content ook aan moet voldoen – leg je met de analyse de basis voor een goede structuur, een sterke storyline. Inspelen op de kernbehoefte en de kernvraag van de (potentiële) klant, goed nadenken over het verhaal dat je wilt vertellen, jouw winnende boodschap heel nauwkeurig verwoorden en verbeelden – het zijn allemaal competenties die onmisbaar zijn bij het schrijven voor grote aanbestedingen, maar die óók tot de bagage van een goede contentmarketeer behoren.’

Om even terug te komen op de Grand Prix Content Marketing, waarvoor je nu kunt inzenden: daar geldt precies hetzelfde voor. Met een zorgvuldig ingevuld deelnameformulier heb je meer kans om te winnen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken