[column] Data zijn de belangrijkste ingrediënten in de contentmarketingkeuken

[column] Data zijn de belangrijkste ingrediënten in de contentmarketingkeuken
  • Content
  • 27 aug 2018 @ 14:49
  • 9444 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentBig dataMakers

Met de overname van Smulweb krijgt Jumbo grip op een goed lopend contentbedrijf met een mooie website die in belangrijke mate bestaat uit consumer generated content.

In een interview met Roy van Keulen, directeur marketing bij Jumbo, worden alle speculaties zorgvuldig genegeerd. Maar je hoeft geen wetenschapper te zijn om te begrijpen dat Jumbo opnieuw een forse stap voorwaarts zet met dit nieuws.

Print is ten dode opgeschreven, lees ik recent elders. We geloven er niet meer in dat dag- en weekbladen over een jaar of tien nog bestaan. Dit valt af te leiden uit een recent Duits onderzoek over printmedia. Dit moet volgens mij de alarmbellen doen rinkelen bij het management van uitgeverijen. 43 procent van de ondervraagden ziet geen toekomst voor nieuws via papier. Jumbo wapent zich tegen deze ontwikkeling. Niet in de laatste plaats omdat je je kunt afvragen hoe lang het nog verantwoord is om tonnen papier te verspillen met print, terwijl je doelgroep print ten dode opschrijft en al lang een andere route bewandelt voor het genereren van relevante content.

De iPad is een vast hulpmiddel in onze keuken.

Een ander sterk gegeven is dat Jumbo de data die beschikbaar zijn op Smulweb haarscherp kan analyseren en gebruiken bij zijn assortimentskeuze en verkoop. Lees in dit verband het verhaal op CustomerTalk met als kop: Data zijn de nieuwe basisingrediënten in de restaurantkeuken. Succesvolle horecaondernemers toetsen hun inspanningen niet alleen met hun voelsprieten en smaakpapillen. Zij laten zich leiden door de bevindingen van hun gasten. De offline en online verkregen gegevens zijn de voedingsbodem voor de samenstelling van de menukaart.

Een heel ander geluid hoor je in het interview met Dolly van den Akker op Nederlands MediaNetwerk TV, eindverantwoordelijk voor de content van onder meer Allerhande. Hier lijkt het buikgevoel nog te regeren. Data zijn niet aan de orde. De keukenmeesters bedenken de recepten. Kan dat nog wel in deze tijd, vraag je je af. In een eerdere column pleitte ik al voor wetenschappelijk onderzoek op basis van het gebruik van woorden in relatie tot transacties. Alle data zijn immers beschikbaar. Je kunt niet meer om data heen als je content produceert.  

Net zo min kun je niet meer om de consument heen. Consumer generated content, het klinkt bijna oldschool. Maar voor Jumbo is Smulweb nu een van de belangrijkere inspiratiekanalen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken