Hoe agile en scrum contentmarketeers helpt

Hoe agile en scrum contentmarketeers helpt
  • Content
  • 24 sep 2018 @ 10:03
  • 8741 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

Het masterclass seizoen is aangebroken. Ik doe niet echt meer mee, maar wil toch graag op de hoogte blijven van wat zich afspeelt in de wereld waarin ik meer dan dertig jaar arbeidzaam was.

Of ik belangstelling heb voor een masterclass ‘agile & scrum voor commprofs’. Klinkt aantrekkelijk, verleidelijk zelfs, maar eigenlijk heb ik geen idee waarover dit gaat. Dus moet ik klikken. Ik leer: ‘Scrum helpt je om anders te kijken naar complexe kwesties, stelt praktische vragen en ruimt obstakels uit de weg.’ In twee dagen kan ik leren wat scrum betekent. Dan maar even googlen, want ik heb de indruk dat dit sneller moet kunnen. Wikipedia: ‘Scrum is een raamwerk voor het ontwikkelen, leveren en onderhouden van complexe producten. Scrum is toegepast sinds het begin van de jaren negentig en werd geformaliseerd in 1995. Scrum is een manier om taken in het verleden te verdelen, terwijl de nadruk blijft liggen op geleverde bedrijfsvoordelen.’ Helder zou ik zeggen, hoewel ik nog steeds niet begrijp waarover het gaat. Ik ken de scrum van rugby. En ik had in het verleden een collega die als interimmer meer uren kon verkopen dan er in een dag zaten. Het lukte hem om in een organisatie zoveel chaos te creëren dat deze organisatie uiteindelijk erin slaagde om het eigen probleem zelf op te lossen. Ieder nam zijn verantwoordelijkheid en in goed onderling overleg werd resultaat geboekt. Goudmijn.

De kern van de masterclass wordt als volgt omschreven: ‘Ben je het oude communicatieplan zat? Wil je flexibeler werken en meer plezier beleven aan de projecten waarin je meedraait? Dan moet je de opleiding volgen.’ Kosten, afgerond 2000 euro. ( Ik zie voor me hoe medewerkers van een communicatieafdeling of contentmarketing unit bij hun baas aankloppen met het verzoek of ze mogen deelnemen. En de baas kijkt naar zijn budget en ziet dat ie 2000 euro per persoon per jaar mag besteden. Waar rekent hij betrokkene na enkele maanden uiteindelijk op af? Hij heeft geen idee. Slimme marketeers verzinnen slimme teksten voor old school-onderwijs aan mensen die gewoon effectiever met hun werk bezig willen zijn. Even twee dagen focussen, luisteren naar collega’s. In tegenstelling tot traditioneel projectmanagement wordt er bij scrum minder gepland en geschreven en meer gedaan. Er wordt niet los van elkaar gewerkt maar er wordt samengewerkt binnen een betrokken en zelfsturend team dat in korte tijd resultaat oplevert. Er wordt continu feedback gegeven waardoor men snel kan optimaliseren en risico’s verminderd worden. Dit lees ik op manutan.nl.

Scrum is natuurlijk fenomenaal. Maar hebben we daar niet een beter woord voor? De old school-managers moeten nog wennen aan de juiste woorden en zijn misschien nog niet toe aan het feit dat ze ‘de leiding’ uit handen moeten geven. De masterclass-owners moeten begrijpen dat ze met de wervende teksten waarmee ze mij willen verleiden hun doel volledig misschieten. Laten ze beginnen met gewoon Nederlands schrijven, dan begrijpen we waarover het gaat. Want wie wil nu niet met een lekker gevoel aan het werk gaan, met collega’s die precies weten waarom ze met een project bezig zijn en wat van hen wordt verwacht, met mensen die tijd hebben voor een project, met iemand die mandaat heeft om knopen door te hakken. Want er moet voor het weekeind  een resultaat zijn geboekt. Heerlijk om met dat idee op maandag naar je werkt te gaan. Hoe simpel is het om een cursus te verkopen aan communicatiemensen en marketeers? Door gewoon een wervende tekst in begrijpelijk Nederlands te produceren? Daar zou ik blij van worden. En wat scrum betreft? We riepen vijfentwintig jaar geleden al dat wanneer je alle medewerkers uit een team betrekt bij het maken van een plan, de uitvoering een stuk makkelijker en effectiever verliep. Maar vooruit. Laten we beginnen met begrijpelijker schrijven, dan wordt het vak sowieso weer leuker en een masterclass aantrekkelijker.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken