Welke contentmaker heeft al een AI-assistent?

Welke contentmaker heeft al een AI-assistent?
  • Content
  • 7 sep 2018 @ 09:51
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

Al eens gehoord van data storytelling? Ik had in ieder geval geen idee. Maar het begrip triggerde me wel. Toen ik begreep wat er mee wordt bedoeld, was ik behoorlijk teleurgesteld.

Aan de andere kant zet het fenomeen wel aan het denken. Dit wordt er mee bedoeld: ‘Iedere afdeling en gebruiker binnen een organisatie heeft een eigen verhaal en gebruikt data voor verschillende doeleinden. Een CEO wil snel weten hoe het bedrijf er financieel voor staat, een marketeer wil in een oogopslag zien hoeveel leads een campagne heeft opgebracht en een HR-manager zoekt inzicht in het ziekteverzuim binnen de organisatie. Data storytelling oplossingen geven context aan grote hoeveelheden data zodat iedere gebruiker snel inzicht krijgt in de relevante KPI’s voor zijn of haar functie.’ Hier moet je natuurlijk iets mee als contentproducent. Al was het maar om te ontdekken wat de belangrijkste zoektermen zijn die je doelgroep gebruikt. Of wat trendy begrippen zijn. Of welke woorden uiteindelijk leiden tot een transactie. Ook content kan niet zonder data. Bron: emerce.nl.

Wat me ook boeide was een verhaal over breinvriendelijk leren met de TPR Storytellingmethode, een Amerikaanse methode die gebruik maakt van de kracht van het lezen van verhalen. ‘Lezen is televisie kijken in je hoofd.’ Ik ga niet proberen om het uit te leggen, maar voor de tekstschrijvers is het zeker de moeite waard om kennis te nemen van TPRS. Want er zitten domweg veel praktische handvatten aan om begrijpelijke content te produceren. 

‘Als we het over AI hebben, gaat het vaak over machine learning. Analyseer een grote bak nummers uit het verleden, stel de kenmerken daarvan vast en laat de computer op basis daarvan nieuwe liedjes maken.’ Deze alinea haal ik uit een nieuwsbrief van Fastmovingtargets. Ik vroeg me in eerdere blog al eens af of AI in de toekomst de beste content kan produceren. Ik betwijfel het. AI is een perfect hulpmiddel om briljante suggesties te doen over passages die mensen aanzet om in actie te komen, door te lezen of anderszins. Samenwerken met AI maakt van een contentproducent een meester van content. Wie dat miskent of zelfs ontkent, zal uiteindelijk rechts of links ingehaald worden door een nieuwe generatie contentmakers die begrijpen hoe je tegenwoordig goed werkende content maakt.

Uit een interview met Jan Bonjer over zijn vernieuwde FD haal ik een interessante opmerking: ‘Het lezen van de krant is kwaliteitstijd voor jezelf creëren. Die functie heeft de krant.’ Een mooi statement, want zo ervaar ik het ook, zij het met andere kranten. Maar een paar keer per dag even een moment met de krant of een tijdschrift is quality time. Als we dat nu eens in ons achterhoofd houden bij het maken van content, gedrukte content. Want in datzelfde interview staat ook dat voor veel volwassenen het kijken naar of op een scherm geassocieerd wordt met werken. Oeps… een nieuw aspect om rekening mee te houden als we content maken.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken