[column] 6 tips voor succesvol inhaken (én een inhaakkalender)

[column] 6 tips voor succesvol inhaken (én een inhaakkalender)
  • Content
  • 25 okt 2018 @ 11:48
  • Link
  • Ben van Bokhoven
    Ben van Bokhoven

    senior content marketeer
    PauwR Digital Marketing
  • Content

Als jouw organisatie een marketingkalender heeft is de kans groot dat je er ook relevante feestdagen en inhakers in hebt staan. Of toch niet? Misschien, want veel bedrijven vergeten hier (tijdig) op in te spelen. In deze blog zet ik praktische tips op een rij en vind je een handige inhaakkalender.

 

Inhaken moeilijk? Valt mee. De meest succesvolle inhakers zijn vaak juist lekker simpel. Het gaat erom dat het concept goed in elkaar zit en je scherp, ludiek of herkenbaar uit de hoek weet te komen. Denk bijvoorbeeld aan de reclames van Centraal Beheer met 'Even Apeldoorn bellen'. Zeker voor de vakantiegangers per auto is onderstaande commercial die inhaakt op de vakantieperiode een nachtmerriescenario.

1. Kies dagen die relatie met je merk hebben

Er zijn honderden, zo niet duizenden inhakers. Maar je kunt ze niet allemaal toepassen. Wees daarom selectief in je keuze en kies momenten die iets met je merk te maken hebben en/of inspelen op zaken die onder je doelgroep leven. Een inhaker die kant noch wal raakt slaat de plank zeer waarschijnlijk mis.

En wil je afwijken van de Nederlandse inhakers (en misschien wel je eigen moment creëren)? Dan zijn er ook internationaal handige websites zoals die een overvloed aan dagen op een rij zet.

Tip 2: choose your battles

Bij het kiezen van een inhaker is de verleiding vaak groot om voor de populairste dagen te gaan. Niet gek, maar grote kans dat je met heel veel andere (grote) merken concurreert. Houd hier dus rekening mee bij het maken van de selectie.

Tip 3: durf creatief te zijn

In het overvolle (social) medialandschap worden we massaal overprikkeld. Zorg dus dat jouw inhaker scherp en goed uitgevoerd is en het momentum pakt. Pak ook niet het eerst het beste idee, maar ga er met je team voor zitten. Organiseer een brainstorm waarin je de gekozen inhakers stuk voor stuk behandelt. Naderhand verzamel je de ideeën en laat je de deelnemers (of andere collega's) stemmen voor het beste idee.

Heb je eenmaal een invalshoek, dan ga je kijken naar de uitvoering. Ook hierbij geldt dat simpel vaak verrassend goed werkt. Een voorbeeld is een klant in kantoorartikelen waarvoor we bij Riff besloten in te haken op linkshandigen dag. Dit deden we met een blog op de site als landingspagina en een social post als publiekstrekker. Zoals hieronder te zien visueel niet spannend, maar die uitgeveegde inkt is (ook voor ondergetekende) zeer herkenbaar. De engagement was hierdoor onverwacht hoog.

Al leent een nieuwsbrief zich ook uitstekend voor het inspelen op gelegenheden, zoals Taartenwinkel.nl doet. Onderstaand een screenshot uit hun Halloween nieuwsbrief.

Tip 4: doe het goed of doe het niet

Een open deur, maar toch essentieel: doe het goed of doe het niet. Ook al is je concept nog zo goed, met een halfbakken uitvoering kom je nergens. Tenzij je het natuurlijk bewust doet zoals deze classic van Desperados.

Zorg in ieder geval dat je de capaciteit in huis hebt of haalt om sterke uitingen te maken. Vergeet hierbij de herkenbaarheid niet. Ook hier is Centraal Beheer weer een voorbeeld. Een paar jaar geleden kende iedereen de reclames, maar wisten veel mensen eigenlijk niet welk merk erachter zat. Een gemiste branding kans dus..

Tip 5: denk kanaaloverstijgend

Als merk heb je verschillende eigen digitale kanalen. Kijk daarom of je een bedachte inhaker ook op verschillende manieren kunt uitrollen en of je de uitingen hiervoor moet aanpassen (hint: waarschijnlijk wel). Gebruik bijvoorbeeld niet enkel Facebook, maar ook Instagram. En kun je je site erbij betrekken als landingsplatform? Een kans om het bereik te vergroten.

Tip 6: maak een overzichtelijke (inhaak)kalender

Ik merk vaak bij klanten dat ze wel iets met inhakers willen doen, maar er te laat achter komen dat een moment eraan komt. Gevolg: stress, planningen die volledig omver gegooid worden en last minute gecreëerde uitingen. Kan best werken, maar echt lekker loopt het natuurlijk niet.

Start daarom ruim op tijd met het signaleren, selecteren en uitwerken van uitingen (bv. twee maanden van tevoren). Benieuwd hoe je dat doet of wil je al een overzicht van de inhaakmomenten voor najaar 2018 en voorjaar 2019? Download dan de handige Tijd om in te haken kalender en ga (tijdig) aan de slag. Scheelt je een hoop stress.

Ben van Bokhoven

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken