[column] Contentmarketeers in ons land doen zichzelf tekort

[column] Contentmarketeers in ons land doen zichzelf tekort
  • Content
  • 11 okt 2018 @ 10:25
  • 8049 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MakersContent

Roepen dat Nederland in contentmarketing mijlenver achterloopt op landen als de VS en de UK is natuurlijk flauwekul. Een aanfluiting waar het gaat om de geschiedenis van ons vakgebied. Je er druk om maken is natuurlijk vrij onnozel.

We zijn een piepklein landje. En leggen als het moet het af tegen veel grotere Europese landen en landen ver daar buiten. Maar dat versterkt ook onze positie. Contentmarketing begon ooit als sponsored media, toen drukpersen bijna permanent volzaten en de leegloop tegen aantrekkelijke prijzen kon worden verkocht. Sponsored media die in de jaren tachtig van de vorige eeuw werden gestimuleerd door de overheid omdat deze allerlei diensten op afstand zette, maar wel met de opdracht dat ze gingen communiceren. Tientallen huis-aan-huisbladen met interessante informatie ontstonden. Het vakgebied organiseerde zich om kennis met elkaar te delen, en een imago op te bouwen. Vanuit Londen en München kwamen collega’s naar Amsterdam om te leren. Als SMIN (Sponsored Media Instituut Nederland) werden we uitgenodigd bij oprichtingsvergaderingen van brancheverenigingen in ons omringende landen.

Door de omvang van die landen werd het Nederlandse initiatief overschaduwd. En de nieuwe generatie contentmarketeers kijkt vol jaloezie hoe het buitenland het nu doet. Vanuit een kleinduimpje-perspectief. Als je de Nederlandse markt van contentmarketing beziet in een groter verband, dan doen we het natuurlijk nog steeds goed. We zijn het enige land ter wereld waar contentmarketing ook een wetenschappelijk fundament heeft gekregen met een leerstoel. In verschillende bacheloropleidingen communicatie op onze universiteiten zit tegenwoordig een minor contentmarketing. Bureaus die het aandurven om internationaal mee te dingen naar awards, komen vrij zelden met lege handen thuis. IFLY Magazine geldt internationaal nog steeds als schoolvoorbeeld van een geslaagd contentmarketing project. Wie zegt dat het vak in de kinderschoenen staat, zegt meer iets over zichzelf. Het is jammer dat zo weinig mensen met verstand van zaken naar de pen grijpen om te laten zien wat er gebeurt in ons vakgebied. Of is alle communicatie contentmarketing geworden? Ook goed.

Er is een roep om in het kader van de awards vooral naar lef en creativiteit te kijken. Zijn ze nu helemaal belatafeld? We hebben jarenlang geknokt voor bewijslast, onderzoek, cijfers. De wetenschap is daarbij een mooi hulpmiddel. Buikgevoel is leuk, maar harde cijfers zijn mooier. De gebruikers van contentmarketing gaat het uiteindelijk ook om effect of resultaat. Hoe creatief een case ook is, zonder resultaat is elke beoordeling bij voorbaat negatief. De David-Goliath-verhouding die we nu hebben met ons omringende landen verandert dan echt in een kleinduimpje-verhouding. Niet terug naar af, maar hard zijn voor elkaar. Dat verdient het vakgebied in ons land dat nog steeds een voorlopersrol inneemt. We moeten het alleen wat meer van de daken schreeuwen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken