[column] Influencers: matchfixers en gamechangers

[column] Influencers: matchfixers en gamechangers
  • Content
  • 30 okt 2018 @ 10:09
  • Link
  • Koen de Groot
    Koen de Groot

    directie
    Altavia Sumis
  • InfluencermarketingContent

Als influencer ben je er net als ieder ander op uit om succesvol te zijn. Mijn zoon kijkt naar de schoenen van Ronaldo; ‘Wil ik ook papa, deze met die gouden swoosh’. Wauw, stel je zijn invloed over de hele wereld eens voor, wat een enorme money magnet.

Maar je ziet ook voorbeelden om je heen van Insta-people die met weinig inspanning (of skills) heel populair zijn en veel geld verdienen.

De currency is nog steeds ‘volgers’. Heel simpel: heb je er veel, dan is status, geluk en geld je deel. En het opent deuren, want de algoritmes van Instagram en Facebook belonen je als je er meer hebt. Zo kun je met een following boven de 10K toepassingen ‘unlocken’ waardoor je succes in een verdere stroomversnelling raakt.

Maar het gaat niet bij iedereen vanzelf; dus je koopt valse volgers, bij clickfarms en malafide clubjes in het buitenland. Niet duur, easy does it. De sfeer is er eentje van de doping in het wielrennen in de jaren 90: iedereen doet het, anders win je niets en krijg je geen verbeterd contract. Maar naar buiten toe zijn degenen die ‘nepvolgers’ het hardst veroordelen waarschijnlijk allemaal schuldig.

Instagram doet wel wat. Als je overnight 10.000 volgers erbij hebt, dan zal Instagram je ‘oude’ volgers gedeeltelijk in de ban gooien, die worden nauwelijks meer bereikt. Dus, en dat weet iedereen, moet je die vrienden er geleidelijk bij ‘drippen’. Bovendien, Instagram ruimt de bots-resultaten en nep accounts steeds weer op waardoor je 10.000 nieuwe vrienden zo weer vertrokken zijn. Maar nog steeds werkt het waanzinnig want tegen die tijd is iedereen al lang van jou onder de indruk, heb je contracten en mag je zwaar betaald naar een fotoschoot. Want nu komt het mooie: er is geen systeem, geen regulering.

Dus ook geen oplage instituut, geen clickkeurmerk of een volgers validatie of een social media overheid die adverteerders laat zien wie echt is en wie niet. Je zou zeggen dat Instagram zelf een belang heeft maar het zit er dubbel in. Want hoe meer volgers, hoe meer marketing geld het systeem binnenrolt. Dus laten we de inspanning van ‘de Zuck’ maar scharen onder ‘integrity washing’. En dan kunnen we natuurlijk naar de adverteerders kijken, maar in alle eerlijkheid: vaak te naïef en bereid veel te betalen. In marketing zit namelijk wel een systeem; je doet mee en je betaalt voor de hype. Iedereen doet dat. We kijken later wel of dat terecht was..

Dus daar komt de onvermijdelijke oproep: ik steek maar even ongevraagd mijn vinger op, namens de merken, de betalende kant: ‘We betalen geen cent meer, aan welke fashionista, fitgirl of foodie-friend dan ook, als er geen sluitend bewijs komt dat al jouw volgers zijn aangehaakt omdat ze zelf en vrijwillig naar je filmpjes wilden kijken. Oh ja, en of je echt invloed hebt op je schare, daar hebben we het de volgende keer wel over.’

Koen de Groot

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken