[column] Is contentmarketing een zich snel verspreidend hinderlijk virus?

[column] Is contentmarketing een zich snel verspreidend hinderlijk virus?
  • Content
  • 1 okt 2018 @ 11:09
  • 5915 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • Content

Zelfs al heb je nog zo’n goed verhaal op band vastgelegd of uit je pen laten vloeien, dat wil beslist niet zeggen dat het ook wordt gezien of gelezen. Op de website van CMI een artikel over manieren om je verhaal te promoten.

De meeste contentmarketeers zijn bekend met influencer outreach. Maar als je het behandelt als iets dat je doet nadat je je inhoud hebt gepubliceerd, mis je een kans. Het publiceren van inhoud op de eigen website is misschien niet genoeg om het gewenste niveau van betrokkenheid te krijgen bij mogelijk geïnteresseerden. Als dat het geval is, moet je een manier vinden om je inhoud bij een groter publiek onder de aandacht te krijgen.

De website van Joe Pulizzi, de godfather in contentmarketing, heeft meer adviezen. Maar als het aan Richard Frietgeniet ligt, doe je dat dus niet. In een column op AD.nl schrijft hij: ‘Het storytelling-virus grijpt om zich heen: grote bedrijven als IBM, Microsoft en SAP hebben chief storytelling officers.’ Op LinkedIn vond ik 83.280 mensen die zichzelf storyteller noemen. En allemaal geloven ze heilig in de kracht van storytellen. Maar wat is het nu eigenlijk, dat storytellen? Volgens consultants van D&B is de wetenschappelijke definitie van storytellen dat je een verhaalstructuur toevoegt aan een boodschap om een gedraging op te roepen. Nu wil ik best geloven dat een leuk verhaal beter beklijft dan het voorlezen van artikel 37, lid 5 van Burgerlijk Wetboek 3, maar dat wil nog niet zeggen dat ‘het toevoegen van een verhaalstructuur’ automatisch leidt tot klinkende resultaten.

Storytelling is net suiker. Natuurlijk zal mijn dochter haar broccoli sneller opeten als ik er een flinke schep suiker overheen gooi. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat dan ook maar moet doen. En zo moeten we ook eens stoppen met het idee dat storytelling de wereld beter maakt. Meer storytelling vervlakt juist ons vermogen tot kritisch nadenken, zoals suiker onze smaakbeleving vervlakt. Een beetje minder storytelling en wat meer feiten lijkt mij een uitstekend recept voor een betere wereld. Lees het volledige artikel. Het zet je als contentmarketeer wel weer even met twee benen op de grond.

Erwin Blom schrijft op 20 september: ‘Vertraag innovatie, de gevaren zijn te groot!’ Hij meldt een verhaal van Bruce Scheier, een veiligheidsdeskundige, die de noodklok luidt, omdat iedereen en alles verbonden raakt met internet, omdat overal sensoren en connecties in zitten, worden de mogelijke veiligheidsgevaren in zijn opvatting vele malen groter dan alleen data en datastromen die in verkeerde handen komen. Lees het verhaal

Even interessant is het verhaal op FrankNews van Suzanne Timmer. Zij spreekt met de twintigers die GoSpooky en Speaky oprichten. Ze hebben een interessante visie over social. Tim van der Wiel (23): ‘Social media wordt bijvoorbeeld nog steeds gezien als een platform en een verlenging van het bereik. Merken maken een campagne en zetten vervolgens social media in om die campagne verder te verspreiden naar een breder publiek. Maar social is geen verlenging van bereik. Het is gewoon het begin van een campagne. Je moet daar beginnen en vervolgens gaan kijken naar wat je gaat maken en voor welke doelgroep.'

Na de internationale uitrol van YouTube Premium zijn nu de eerste YouTube Orginals in Frankrijk en Duitsland gelanceerd. Deze films zijn alleen te kijken voor abonnees met een advertentievrij premium abonnement. Netflix begon jaren geleden al met het produceren van eigen Originals. Tegenwoordig gaat zelfs meer dan 85% van contentuitgaven naar eigen producties. Dit is een groot risico voor externe contentproducenten. Voor Sony Pictures een reden om de Film1 app te lanceren en ook Disney start in november 2019 met een eigen svod-dienst. Ontwikkelingen die we hebben zien aankomen. Dat geldt natuurlijk ook voor Linda-tv, Libelle-tv. De gratis video-apps worden inmiddels volop bekeken.

En dan hebben we nu ook Jumbo Radio. Jumbo lanceerde maandag haar eigen radiostation: Jumbo Radio. Met deze primeur wil de supermarktketen 'de zintuigen van klanten en medewerkers prikkelen'. Boodschappen doen moet leuker worden, vinden ze op het hoofdkantoor in Veghel. Het station heeft eigen dj's, muziek en live-uitzendingen die worden verzorgd vanuit een radiostudio in Veghel. ‘Jumbo wil van haar klanten échte fans maken’, klinkt het. De volgende stap laat zich raden. De Jumboradio-app die de hele dag thuis aanstaat omdat er perfecte dj’s te horen zijn en de commerciële boodschappen beperkt zijn. De jonge generatie heeft allang afscheid genomen van de publieke omroepdiensten. En hoe gedraagt generatie Z zich eigenlijk op media, zouden die te verleiden zijn om de Jumbo-app te downloaden? Heb je nog niet kennisgemaakt met de generatie Z? Geboren tussen 1996 en 2010, jong, ambitieus en altijd online. Op dit moment mogen 4 miljoen Nederlandse jongeren zich tot Gen Z rekenen. Blijkbaar zijn ze de nieuwe focus voor veel marketeers. Hoe lang zal het duren voor Jumbo een eigen tv-kanaal introduceert?

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken