Op zoek naar de 'sweet spot'

Op zoek naar de 'sweet spot'
  • Content
  • 5 okt 2018 @ 15:54
  • 8121 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

‘Voor veel mensen klinkt het nog steeds als een buzzword voor marketeers. Maar alle professionals zouden hun personal brand serieus moeten nemen. Vooral als je invloed wilt uitoefenen en de juiste mensen en opdrachten naar je toe wilt trekken.'

'Het gaat erom hoe je jouw merk opbouwt en onderhoudt, zowel online als offline. Want of je nu wilt of niet, je bent een merk.’ Op Marketingfacts een interessant verhaal over dit onderwerp van de hand van Denise Pelinkhof. Ik roep al dertig jaar tegen professionals: zorg dat klanten of potentiele klanten het gevoel hebben dat je iets komt brengen en niet dat je iets komt halen. Denise bevestigt dit statement. Zij stimuleert ook om met regelmaat je social selling index te bekijken, zodat je weet waar je staat als je er tenminste belang aan hecht om een professioneel merk te zijn. Ze maakt me nieuwsgierig. Ik zit op een score van 59 procent. Hm, voor wat het waard is. Op de website van Denise kom ik de vraag tegen wat mijn sweet spot is? Pardon? Ik begrijp dat het hier om een vergelijking gaat met een tennisracket. Elk tennisracket heeft namelijk een ‘sweet spot’. Het is niks meer of minder dan een plek op de bespanning waarmee je de bal optimaal raakt. Een maximale respons voor een bepaalde inspanning dus. En ‘de bal lekker raken’, dat willen we allemaal wel.

Volgens contentmarketinggoeroe Joe Pulizzi is de sweet spot de plek waar twee belangrijke elementen uit je ondernemerschap samenkomen en elkaar deels overlappen. Aan de ene kant heeft elke ondernemer of elk bedrijf (unieke) kennis en vaardigheden in huis. Anderzijds is er passie of zijn er de pijnpunten van je klant.  

Simon de Wilde op Frank.news: ‘Wil je jouw ‘sweet spot’ vinden, dan moet je goed nadenken. Wat is je kennisgebied of unieke expertise? Op welk gebied ben je een autoriteit? En, wat is je passie of wat zijn nu de pijnpunten die je (bedrijf) wegneemt bij de klant? Kwestie van even voor gaan zitten en twee lijstjes maken.’ Pulizzi gebruikt ook de ideale golfslag om de sweet spot te duiden. Elke golfer weet dat wanneer hij de bal op de juiste plek in de swing raakt, de beste slag wordt gemaakt.

Bij contentmarketing is die sweet spot erg belangrijk; als content de sweet spot niet aanvult, is het content die je niet moet maken. Je wilt immers alleen content produceren die maximaal scoort. Pulizzi: ’Je beste sweet spot is het kruispunt tussen de pijnpunten van je klanten en waar je als contentmarketeer de meeste autoriteit hebt met je verhalen.’ Anders gezegd, waarin je een expert bent.

Onlangs sprak ik een senior contentmarketeer met dertig jaar ervaring die zichzelf profileerde als een professional in redactiewerk. Maar is dat nu een sweet spot? Sommige talenten zijn een vanzelfsprekendheid. Van een bakker die dertig jaar in de bakkerij staat mag je verwachten dat hij een fatsoenlijk brood kan maken. Na een genoeglijke discussie kwamen we uit op ‘in vertrouwen nemen-vertrouwen krijgen’. Senioriteit gekoppeld aan journalistieke vaardigheden zou wel eens kunnen leiden tot vertrouwen waar het gaat om delicate en persoonlijke onderwerpen. We namen tevreden afscheid van elkaar. Als je expert wilt zijn op een bepaald gebied, kun je natuurlijk ook een categorie zelf uitvinden of benoemen. Als je maar focust. Als je weet waar je sweet spot zit, word je vanzelf een brand.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken