Sinterklaasjournaal: contentmarketing met hulp-, hub- en heropiet

Sinterklaasjournaal: contentmarketing met hulp-, hub- en heropiet
  • Content
  • 20 nov 2018 @ 10:27
  • 13200 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentStrategie

‘Dit is het Sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok’. Tot 5 december volgen we Sinterklaas op de voet. Vermakelijk, maar als je goed kijkt, zie je in de stuntelende pieten, bergen strooigoed en Pakjesboot 12 geraffineerde contentmarketing.

Als ik bij een klant aan tafel een contentstrategie presenteer, gebruik ik graag het 3H-model van Google. Niks nieuws, maar nog steeds een handige manier om uit te leggen hoe je content op 3 niveaus inzet: help, hub en hero.

Het model maakt een strategie inzichtelijk, maar daagt ook uit om verder te denken dan je eerste ideeën. Zit er misschien een mooie videoserie in het event dat je volgende week organiseert? Of kun je regelmatig blogs schrijven over vragen die je nu alleen beantwoordt in FAQ’s op je website? Met het 3H-model bij de hand ontdek je snel of er iets mist. In je contentmix of distributie. Laat je daarbij vooral inspireren door goede voorbeelden van anderen. En die vind je soms op onverwachte plekken.

Beproefd stramien

Vorige week maandag was de eerste aflevering van het Sinterklaasjournaal. Het stramien is al hetzelfde sinds ik zelf nog springend van enthousiasme voor de televisie stond. Sinterklaas is onderweg naar Nederland, maar er gebeurt iets dat het hele feest dreigt te verstoren. Dit jaar hengelt een mysterieuze saboteur emmers water uit de Zaan, waardoor die te ondiep werd voor de stoomboot. En ondertussen pakt een lichting nieuwe pieten alvast alle cadeautjes uit in het ruim. Een potentiële ramp dreigde. Vlak voor ik de televisie uitzet, zie ik nog dat Dieuwertje ons verwijst naar de website van het Sinterklaasjournaal.

Van kleurplaten tot intocht

Op dinsdag ben ik thuis met mijn zoontje en ik besluit hem te trakteren op een extra portie Sinterklaas. Ik open de website van het Sinterklaasjournaal en terwijl mijn zoontje door het dolle heen klikt op foto’s van pieten, filmpjes en kleurplaten zie ik ineens een contentmarketingcase die het 3H-model perfect illustreert. Kijk even mee.

Hero

De helden van het Sinterklaasjournaal spreken voor zich. Dat zijn er 2: de landelijke intocht op 17 november en natuurlijk Pakjesavond. Naar die evenementen werkt het Sinterklaasjournaal toe. De spannende verhaallijn houdt kinderen – en ouders – de hele maand in de ban en zorgt ervoor dat het enthousiasme voor de evenementen groeit.

Hub

Frequentie ontbreekt niet in het Sinterklaasjournaal. Elke dag is er een nieuwe uitzending met Dieuwertje waarin het verhaal zich verder ontvouwt en je de avonturen van Sint en pieten op de voet volgt. Die frequentie is er ook op de website waar je elke dag een digitaal pakje mag uitpakken. De perfecte reden om ook morgen weer even een kijkje te nemen. Liever het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Help

De website van het Sinterklaasjournaal staat verder vol met content die kinderen helpt om in hun Sinterklaasbehoefte te voorzien. Zo zijn er volop kleurplaten, liedjes, spelletjes, schoenzetkalender en foto’s van hun favoriete personages. En er is een berichtenfunctie waarmee ze een boodschap kunnen sturen naar Dieuwertje, Sinterklaas of de pieten.

 

Door: Remco Verhezen, senior contentstrateeg bij Zandbeek.

Lees de volledige weblog op de website van Zandbeek.

Beeld afkomstig van YouTube.



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken