[column] Skills in contentmarketing: zoeken we het schaap met de 5 poten?

[column] Skills in contentmarketing: zoeken we het schaap met de 5 poten?
  • Content
  • 27 nov 2018 @ 11:34
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Content

Contentmarketing is een relatief nieuw vakgebied. Een dynamische wereld, die zich voortdurend in rap tempo ontwikkelt. Ook een wereld die steeds verder convergeert.

Dat vraagt van iedereen in de branche een hoge mate van professionaliteit, flexibiliteit en vooral het inzicht dat wat je vandaag leert, morgen achterhaald kan zijn. Op het gebied van competenties voor werknemers wordt nogal wat gevraagd. Welke skills zijn nodig? Is er of dreigt er een tekort aan vakbekwaam personeel? Wat is er nodig om het vak verder te brengen? Insiders werpen hun blik op deze prangende kwestie.

Voordat we verder ingaan op de schaarste in zogenaamde skills in contentmarketing, schetsen we een beeld van de huidige markt. Jos Govaart van PR-bureau Coopr constateert dat 'de hele wereld van bureaus’ onrustig is. Hij ziet veel creatieve teams vertrekken bij reclamebureaus. Zij gaan freelancen of vormen nieuwe collectieven. 'De bureaus onder de grote internationale conglomeraten gaan samen, omdat te weinig labels binnen die grote bureaugroepen onderscheidend zijn. En je moet juist onderscheidend zijn. De een zal dat als een kans zien, de ander wordt er onzeker van en blijft doen wat hij altijd al deed. Veel bureaus zitten op elkaars terrein, iedereen wil een stuk van die taart. Maar het is simpel: talent en kwaliteit binnenhalen en behouden. Dan kun je als bureau opeens dingen die je niet eerder kon. Waarmee je je onderscheidt. Dat is de crux.'

'Talent behouden doe je vanuit engagement van je eigen mensen, die je goed betrokken wilt laten zijn', aldus Hans Kroonen, eigenaar van Steam, een reclamebureau in arbeidsmarktcommunicatie. 'Employer branding gaat over merkbeleving van organisaties. Hoe krapper de arbeidsmarkt, hoe belangrijker het is om je als organisatie goed neer te zetten. Als je een prettige cultuur hebt, blijven mensen lang.'

Walter Kraus, director retail bij Bol.com Retail Media Groep, denkt als volgt. 'De reclamewereld heeft altijd merken gebouwd met mooie verhalen. USP’s op een rij en klaar – even simpel gesteld. Ooit was het prima om zaken op die manier in het zonnetje te zetten, maar contentmarketing is puurder. Je laat zien hoe een product werkt op een journalistieke manier van factfinding, ten dienste van marketing. Je moet een echt verhaal vertellen, geen sprookjes. Reclamebureaus rollen de contentmarketingwereld in en maken nu op een andere manier hun campagne dan vroeger.'

Het opschuiven van de reclamebureaus richting contentmarketing onderschrijft Jos. 'Ik zeg niet dat ze dat per definitie niet kunnen. Ook zij zijn zich meer gaan realiseren dat ze relevante dingen moeten gaan maken in plaats van alleen dat ene filmpje. Als de klant accepteert dat zij kwaliteit leveren doordat zij goed talent in huis hebben, dan begeven zij zich ook als speler op de markt.'

Coen Zeevenhooven van content- en communicatiebureau Axioma: 'Er is een constante opleidingsbehoefte omdat de marketingkant steeds belangrijker wordt. Ik bedoel daarmee dat we niet alleen content maken, maar dat we tegenwoordig ook uitmeten en content distribueren en daarop advies geven aan de klant. Dat vraagt om een andere vaardigheid en een andere competentie. Eigenlijk een splitsing van werkzaamheden en taken onder de contentmakers: de ene persoon zal het plan uitvoeren (project gerelateerd) en de ander voert de bewaking c.q. regie. En deze twee dienen nauw met elkaar samen te kunnen werken. De nieuwe generatie contentmanagers heeft meer klantcontact en werkt ‘middelenoverstijgend’. Wij zien dat deze nieuwe generatie vooralsnog meer uit de marketing- of reclamehoek komt. Daarnaast kost het tijd om deze mensen volledig in te wijden in het vak. Contentmarketing is een ervaringsvak.'

 

Lees de volledige blog op Platform Content.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken