Thought leadership in PR: what’s in a name?

Thought leadership in PR: what’s in a name?
  • Content
  • 13 dec 2018 @ 09:46
  • 20673 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentStrategie

Maarten van Rossem, Beatrice de Graaf, Gerard Spong, Wim Daniels, Olaf Koens en het rijtje is natuurlijk niet compleet zonder Peter R. de Vries. Stuk voor stuk namen waarbij we meteen een (al dan niet gewenst) beeld hebben.

Amerika, taal, terrorisme of criminaliteit, iedere nieuwsredactie weet deze experts moeiteloos te vinden. In de B2B-wereld zouden we hier spreken over thought leaders: personen (maar ook organisaties) die binnen hun vakgebied als deskundige worden gezien. Maar hoe word je nou die thought leader? Die go-to expert waar niemand omheen kan?

Sinds de opkomst van contentmarketing is de druk op B2B-organisaties om op te vallen flink toegenomen. Een recent voorbeeld hiervan zien we in alle communicatie rondom de AVG. Specialisten buitelden over elkaar heen om kennis te delen: van juristen tot marketeers en securityspecialisten, uit alle hoeken kwamen er blogs, whitepapers en direct mails. Niet zo gek, want zeker in de B2B-markt is kennisdeling cruciaal om de doelgroep aan te spreken. Zo laat je weten dat je de markt kent en over de juiste informatie beschikt om een waardevolle sparringpartner te zijn. Maar datzelfde geldt waarschijnlijk ook voor je concurrent. Om je toch te onderscheiden, deel ik graag drie praktische handvatten die onmisbaar zijn in iedere thought leadership-contentstrategie.

1. Betrek medewerkers bij communicatie

Je kunt natuurlijk op individueel niveau focussen op thought leadership, maar om je bereik te vergroten is het verstandig om eens verder te kijken dan de directie. Het merendeel van de bedrijven steekt veel tijd en moeite in het vinden van het beste personeel. Echte specialisten die weten waar ze het over hebben. In de praktijk blijft de binnengehaalde kennis echter vaak voorbehouden aan de interne organisatie en huidige klanten. Een gemiste kans, want door deze specialisten een extern podium te geven, kunnen zij een waardevolle bijdrage leveren aan het realiseren van een autoriteitspositie. Denk aan het schrijven van blogs, het leveren van input voor PR- en marketingcampagnes of het aanstellen van spokes persons op specifieke topics.

2. Durf creatief te zijn

Een thought leader die niet buiten de gebaande paden durft te treden, is een beetje hetzelfde als een clown zonder grappen. Kennis is belangrijk, maar van een thougth leader wordt zeker ook verwacht dat hij/zij origineel is: (een beetje) anders dan de rest. Een flinke dosis creativiteit mag dus niet ontbreken. Denk bij thought leadershipcontent daarom niet alleen aan persberichten en whitepapers, maar bedenk wat de wereld van contentmarketing nog meer te bieden heeft. Denk bijvoorbeeld eens aan de manier waarop je pers benadert. Je kunt natuurlijk proberen te zorgen dat je geïnterviewd wordt door een journalist over jouw expertise. Maar dit kan ook anders. Zo organiseerde dark web specialist Digital Shadows bijvoorbeeld een ‘Dark Web Tour’ voor journalisten. In plaats van te praten over de schimmige zaken die plaatsvinden op het dark web, nam Digital Shadows de journalisten gewoon mee op een rondleiding. De specialisten lieten zien hoe je toegang krijgt tot het dark web, wat er zoal te vinden is en wat er verhandeld wordt. Juist de creatieve inslag van het delen van expertise zorgde voor enorm veel media-aandacht en veel artikelen die tot de verbeelding spraken.

3. Vergeet de actualiteit niet

Op marketing- en communicatieafdelingen worden de mooiste plannen gemaakt. Deze plannen gaan veelal gepaard met een contentstrategie. Op campagnebasis worden gedurende een jaar verschillende topics onder de aandacht gebracht, met de daarbij passende middelen. Van oorsprong werd informatie vooral gepusht, maar met de opkomst van social media is daar gelukkig verandering in gekomen. Dit vraagt om een grote mate van flexibiliteit binnen de organisatie. Een contentplanning is een nuttige basis, maar wees niet bang om daar vanaf te wijken! Het is essentieel dat je dagelijks de actualiteit in de gaten houdt om kansen te spotten. Ben jij security-expert en is er vandaag een groot datalek bij een bank? Of ben je een applicatiespecialist en wordt vandaag het nieuws gebracht dat Nederlandse retailers hopeloos achterlopen op het gebied van digitalisering? Laat die kansen dan niet voorbij gaan, maar kom direct met een reactie. Snelheid is cruciaal voor de thought leader van vandaag.

Thought leader ben je natuurlijk niet van de één op de andere dag, een duidelijke strategie mag dan ook niet ontbreken. Wacht niet tot mensen naar jou komen, maar zorg zelf dat je zichtbaar bent op het juiste moment op de juiste plaats. What’s in a name? Als je het goed aanpakt, heel veel!

 

Door: Eline Visser, managing director bij Marcommit.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken