[column] Contentmarketeers, beetje meer zelfkritiek graag

[column] Contentmarketeers, beetje meer zelfkritiek graag
  • Content
  • 16 jan 2019 @ 14:22
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Het gemor over de afnemende kwaliteit van content groeit. Hoog tijd voor de sector om de verbanddoos ter hand te nemen. Niet in de laatste plaats voor verhalen waar promoted, advertorial of commercieel boven staat.

Want hoe verleidelijk de pecunia ook zijn, de professionele marketing en contentplatforms bezorgen zichzelf behoorlijk wat schade door slechte verhalen toe te laten.

Wat kan ik me storen aan sommige artikelen die je met oprechte interesse begint te lezen, zoals een verhaal over het gebruik van Excel. Regel voor regel voel je je steeds kleiner worden omdat je de grootste mislukkeling blijkt te zijn als je nog steeds gebruik maakt van het programma, bijvoorbeeld bij het maken van een marketingplanning. En als je na anderhalf A-4tje tot volledige nietsnut bent verworden, klinkt de verlossing: de planningstool. De digitale planner brengt de oplossing en geeft je de handvatten om binnen je organisatie weer een hero te worden in plaats van de Excel-loser die je nu bent. Wanneer leert dit vak eens een fatsoenlijk verhaal te vertellen waarvan we smullen in plaats gruwen? Het is schering en inslag om deze methode te gebruiken om je waar aan te prijzen. En het zal niemand verbazen dat aan het eind van het verhaal een type marketingplanner wordt aangeprezen. Een artikel als opmaat om een product aan te prijzen. Goedkope content, waar weliswaar ‘promoted’ boven staat, waaraan ik mijn tijd moet verspillen. Wie is hier tevreden mee? De uitgever moet toch zien dat dit niet werkt, en de redacteur die zijn pen hiermee bevuilt heeft vast ook wat beters te doen.

Net zo erg zijn artikelen waarin de woorden zich aaneenrijgen en je na 300 stuks nog niet weet waar het naartoe gaat. Alsof het verhaal per woord betaald wordt. Content moet veel meer to the point zijn, om de aandacht vast te kunnen houden. Mijn vingers jeuken om uit te leggen hoe je een goed verhaal opbouwt. Laten de zelfbenoemde schrijvers een cursus volgen, oefenen en nog eens oefenen alvorens ze zich aan een artikel wijdden en dat ook nog eens publiceren. Wat meer zelfkritiek graag.

Als eigenaar van een platform waar commerciële content wordt toegelaten zou ik eisen gaan stellen aan de verhalen van derden. Als ze redactioneel een kwalitatieve toets niet kunnen doorstaan, weiger ze dan. Voorkom reputatieschade. Wees helder in uw kritiek want alleen dan leren de nonsens-schrijvers dat ze professionals moeten inhuren als ze een boodschap goed over het voetlicht willen krijgen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken