[column] Eitje
- Content
- 29 jan 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Branded content
- 29 jan 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Om de zoveel tijd is er een hype op onze geliefde social media. Dit keer stal in afgelopen januari een bruin ei op Instagram de show. Het doel was het bestaande record van Kylie Jenner (zij liet de eerste foto van haar pasgeboren dochter zien) met 18 miljoen likes te verpulveren.
Binnen een mum van tijd – 10 dagen – zat het ei al op 23 miljoen likes, en as we speak waarschijnlijk al op het dubbele. Het @World_Record_Egg wond er geen doekjes om: het plan is altijd geweest om een nieuw record te zetten. Wie achter het ei zit, is onbekend. Toen Buzzfeed contact opnam, wou de eigenaar enkel mailen. ‘De kip Henrietta zit erachter, eentje van op het Britse platteland’, klonk de reactie. En het ei zelf? ‘Dat heet Eugene!’
Met content - in welke vorm dan ook - gaat het om aandacht vangen, zo blijkt maar weer eens. In een wereld waarin we dagelijks murw gebeukt worden met duizenden commerciële prikkels is aandacht van de consument goud waard. Jij en ik wisten dit natuurlijk al lang, maar het is vaak pas waar als het wetenschappelijk is aangetoond. Geloof ik. Marketingbureau Energize heeft een heuse prof ingehuurd om dat nog eens fijntjes op een rij te zetten. Wat bleek? Als je als marketeer attention triggers inzet dan heb je kans - geen garantie - dat de vermoeide consument misschien vrijwillig jouw kant opkijkt. En wat zijn die aandachtstrekkers? Iets met nieuw, emotie/humor, status, beloning, hulp en inclusie. En dan moet de rest ook kloppen, dus kennis van het merk, klantsegmenten en de afstemming van de boodschap. Tja.
Relevantie, relevantie, relevantie - en vooruit ook een beetje humor en gekkigheid - zijn eigenlijk bij content het meest doorslaggevend. Als het niet interessant is voor mij, who cares!? Of het nou branded is of niet, of gewoon content, of reclame, of gewoon een eerlijke en lekkere boodschap, ik wil geraakt worden vanuit mijn primaire behoefte. Soms heb ik dringend behoefte aan nieuws over een tweedehands auto, of een nieuwe zorgverzekeraar, of een nieuwe jeans, of een keigoede film, of een nieuwe smartphone. De kernvraag is voor mij dan altijd: vind ik dit aantrekkelijk om te lezen of te bekijken? De vorm van de content - en hoe je dat noemt - vind ik minder relevant. Mijn aandacht heb je als je met een goed verhaal komt. Content is soms zo makkelijk. Content is soms een eitje.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing