[column] Een persoonlijke brief werkt nog steeds

[column] Een persoonlijke brief werkt nog steeds
  • Content
  • 12 feb 2019 @ 11:21
  • 25335 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • MakersContent

‘E-mailmarketing is als marketing- en communicatiekanaal een gevestigd middel. Mede daarom is het bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje.’ Deze zin haal ik uit een FW-bericht en moet ik twee keer lezen voor ik hem begrijp.

Gisteravond at ik nog met een goede vriend, gespecialiseerd in e-mail marketing. Zijn bedrijf kan het werk niet aan. Hij zei letterlijk ‘Het lijkt wel of email opnieuw is uitgevonden’. Het verhaal op FW gaat natuurlijk over de vraag hoe je meer effect haalt uit email-marketing. Een opfrisser, ook voor contentmarketeers, als je tussen de opendeurtjes door kunt lezen.

We lazen deze week ook in alle media dat Ikea meubels gaat verhuren. Ceo Torbjörn Lööf vertelt tegen Financial Times dat ‘vanaf februari wordt getest of het leasen van meubels kan werken. Na gebruik gaat het object terug naar Ikea, die er vervolgens… Tja, dat weet het bedrijf nog niet. Het vervolg moet in ieder geval ‘circulair’ zijn, dus het wordt iets als doorverkopen, weggeven of verwerken tot nieuwe meubels. Het meubelconcern is op zoek naar een nieuwe koers. De winst staat al enige tijd onder druk en het aantal bezoekers aan de bekende blauwe winkelhallen neemt af.’ Wat vind je nu als contentmarketeer van zo’n verhaal? Ondanks het feit dat ik Ikea-fan ben, valt dit bij mij in de categorie ‘Het maakt niet uit wat er over je geschreven wordt, als er maar over je geschreven wordt’. 

In een artikel op CustomerFirst kwam ik de volgende zin tegen. ‘Er is geen sprake meer van b2c of b2c, maar van ‘Me2B’. Het is daarom van belang dat je precies weet waarom en hoe klanten zakendoen met jouw bedrijf.’ Me2B, leuk bedacht. Ik ben benieuwd of ik het vaker tegen ga komen!

Sprout komt deze week met een leuk verhaal over de brievenbus. Als je jongeren niet meer kunt bereiken via sociale media, dan stuur je ze toch gewoon een brief. Ze krijgen nooit post. Met een persoonlijke brief maak je ze blij!

Zakelijk bloggen, begin er alsjeblieft niet aan, een prikkelende kop op FW. Alle mooie verhalen over zakelijk bloggen ten spijt, bezint eer je begint, een statement dat ik volledig deel. Niet eens zozeer omdat zakelijk bloggen begint met een uitgekiende strategie, maar veel meer omdat het schrijven van een spannend en leesbaar verhaal om behoorlijk wat vakmanschap vraagt. Voorkom dat je onderdeel wordt van het legioen roeptoeteraars dat het net bevuilt. Het verhaal op FW geeft een aantal handzame adviezen. En ten langen leste kun je ook nog getraind worden. Jammer dat praktische verhalen veelal een opmaat zijn om een training aan te bieden, maar blijkbaar kan het niet anders. Ik zal er aan moeten wennen. Met moeite.

Dit moet je ook even lezen als je je Linkedin-pagina wilt actualiseren en meer effect wilt bereiken. Erg nuttige informatie op FW onder de kop: 7 belangrijke instellingen op Linkedin die je nog niet kent. Een lekker to the point-verhaal. Ik heb er wat van geleerd, en ben meteen aan de slag gegaan.

Waar ik ook blij van word: dat Unilever eigen crossmedia-onderzoek test. Een samenwerking tussen Unilever en de grote jongens als Facebook, Google en Twitter. Geen afwachtende houding om te bezien hoe de markt zich ontwikkelt, maar een prijzenswaardig initiatief. De communicatiewereld zal er mee moeten leren dealen dat ze het initiatief niet langer in eigen hand heeft. De grote mediaspelers en de merken trekken dat initiatief naar zich toe en testen hoe je goed en veilig crossmediaal onderzoek te doen rond verschillende platforms.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken