[column] Medewerkerbeleving als basis voor effectieve contentmarketing

[column] Medewerkerbeleving als basis voor effectieve contentmarketing
  • Content
  • 19 feb 2019 @ 10:37
  • 13678 x gelezen
  • Link
  • Bert Groothand
    Bert Groothand

    Senior communicatie & contentconsultant
    BGCommunicatie
  • HRContent

Is contentmarketing meer dan marketing? Voor Bea Aarnoutse, strategy director en managing partner bij Proof, is dat een vraag naar de bekende weg.

Proof is een van de weinige bureaus die zich al jaren vooral bezighoudt met de interne component van contentmarketing. Business to Employee. 'Ik denk dat veel mensen binnen bedrijven te veel binnen silo’s blijven denken en werken', stelt Aarnoutse. 'Ik zie vaak nog steeds die drie silo’s die los van elkaar werken: marketing, communicatie en HR. Wij proberen zoveel mogelijk die drie disciplines bij elkaar te brengen. Met de employee journey moet je de geformuleerde doelen mét elkaar realiseren en niet alle drie de andere kant op kijken. En die goed ingevulde employee journey is in veel gevallen een voorwaarde voor succes naar buiten toe. Vanuit een duidelijke visie op hoe je met mensen wil omgaan als bedrijf en wat je idee is van leadership. Mijn boodschap is altijd: begin binnen. Of het nou een strategie-aanscherping is of een samenvoeging of de propositie van een nieuw product of dienst; begin met je interne marketing.'

Budgetten

Ook in contentmarketingland zijn er veel believers die zich liever niet bezighouden met interne communicatie. Laat staan met HR. Het lijkt een open deur te stellen dat gemotiveerde medewerkers meer successen behalen. Tegelijkertijd moet aandacht en budget voor diezelfde doelgroep vaak bevochten worden. Budgetten voor interne communicatie en die voor marketing zijn bij de meeste bedrijven nauwelijks te vergelijken. Is de aandacht voor interne doelgroepen werkelijk zo moeilijk over het voetlicht bij het gemiddelde bestuur te krijgen? 'Nee, eigenlijk valt dat wel weer mee', nuanceert Aarnoutse. 'Als je maar aan de juiste tafel zit en als je je boodschap maar duidelijk hebt. Bestuurders beginnen wel te snappen dat het belangrijk is om hun eigen mensen mee te nemen, want als je het juiste verhaal naar buiten wilt vertellen heb je met je eigen medewerkers in één klap wel flink wat ambassadeurs. Het juiste verhaal begint wel bovenin de organisatie, dat zie ik wel steeds vaker. Maar ik vind het wel opvallend dat marketeers vaak de laatsten zijn die daarop aanhaken.'

Interne betrokkenheid

Bij contentmarketing is het van belang de band met het publiek of doelgroep continue te onderhouden. Waarbij korter lopende campagnes in toenemende mate een activerende rol spelen. 'Als je je verhaal als merk naar buiten wil vertellen moet je dat binnen waarmaken en dan is het nuttig en eigenlijk gewoon noodzakelijk óók je eigen mensen mee te nemen in dat verhaal. Collega’s van het callcenter bijvoorbeeld, met direct klantcontact, kunnen daarin een cruciale rol spelen. Waarbij tevredenheid bij die medewerker zélf een basisvoorwaarde is.'

 

Dit is de vijfde aflevering in een serie over contentmarketing van Platform Content door Bert Groothand

Lees de volledige blog op Platform Content.

 

Bert Groothand

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken