Stagiaires laat je niet aan de digitale knoppen zitten

Stagiaires laat je niet aan de digitale knoppen zitten
  • Content
  • 22 feb 2019 @ 10:13
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ArbeidsmarktContentMakers

Ze worden nog steeds gevraagd: stagiaires met een passie voor branding, design & content. Uit de functieomschrijving blijkt dat betrokkene de verantwoordelijkheid voor de social media en website van het merk krijgt. Hoe is het mogelijk?

Gaat het hier om een merk dat nog steeds onder een grote steen leeft, of een bedrijf dat nauwelijks bereid is budget vrij te maken? Of is het een bureau dat voor weinig geld een productie kan draaien dat het voor een behoorlijk bedrag kan doorverkopen aan een klant? Hoe is het gesteld met de professionaliteit van de branche?

‘De zakelijke portals van onze klanten zijn onze levensader. Via deze extranetten doen onze klanten zaken met ons. We willen hen digitaal gemak bieden en steeds beter ondersteunen. Daarbij willen we de time-to-market van onze verbeteringen zo kort mogelijk houden. Daarom zoeken we een stagiair die ons gaat helpen verdere verbeteringen in ons werkproces te realiseren.’

Als je op internet zoekt op ‘stagiaires gevraagd’, dan stroomt je scherm vol met stevige functies en behoorlijk veel verantwoordelijkheid. Als je afgestudeerd bent en in een baan wilt stappen, krab je twee keer achter de oren bij de vraag of je al die verantwoordelijkheden wel aandurft. Maar we schuiven ze zonder problemen op het bordje van de stagiair.

Of er is iets mis met de verwachtingen van stagiaires, of we zijn verleerd goede werfteksten te maken, waarin de taken waarmee we de stagiair willen belasten best wat getemperd mogen worden weergegeven.

Stagiaires die er een of twee jaar studie op hebben zitten, laat je niet aan de digitale knoppen zitten. De ervaren marketeers hebben er zelf al moeite mee. Ik lees in Marketing Tribune van 12 februari over de belangrijke digitale knoppen waar een marketeer aan kan draaien: ‘Via social advertising kun je bereiken wie en wanneer je maar wilt. Alle kanalen zijn belangrijk, maar misschien bovenal je eindgebruiker en de KOL (de Key Opinion Leaders, de influencers dus) want red je alle kanalen wel?’ Ga er maar aan staan als stagiair. Ik lees verder in MarketingTribune over nano-influencers. ‘Dat zijn de echte gebruikers, die de gehele journey doorlopen en zo waardevolle inzichten geven. Ze kunnen bovendien trial of user generated content genereren.’ Als stagiair sta je toch met je oren te klapperen als je hier iets mee zou moeten. En dan krijg je ook nog de volgende waarschuwing mee: ‘Als je de segmenten niet goed definieert, en je je data niet continu analyseert, schiet je met hagel. Ook van belang is conversie. Als je grote hoeveelheden verkeer stuurt naar bijvoorbeeld een landingspage, app of campagne-omgeving dan is het van belang dat je dat verkeer optimaal converteert.’ Wie moet hier nu eigenlijk nog even de schoolbanken in?

Op FW lees ik een interessant verhaal over de belangrijkste trends die de digitale wereld in 2019 bepalen. ‘In het kort: in sterk gedigitaliseerde sectoren is geen ruimte voor middelmatigheid. Want, naarmate industrieën digitaliseren treden steeds dezelfde effecten op. Eén daarvan is het winner takes all-scenario’s: een verschijnsel in alle sectoren die voorop lopen. Digitalisering zorgt voor enkele grote winnaars en een middenmoot die het onderspit delft.’

Als bedrijf of bureau moet je dus minstens twee keer nadenken als je stagiaires gaat inzetten en ze belaadt met teveel verantwoordelijkheid. In datzelfde FW-verhaal staat letterlijk ‘digitalisering beloont first movers. En omgekeerd is dat ook waar: digitalisering straft twijfelaars genadeloos af.’

En reken maar dat stagiaires die te veel verantwoordelijkheid krijgen en door gebrek aan deskundigheid van betrokken managers niet goed worden begeleid, twijfelen. Het wordt tijd dat in ons vakgebied de banenmachine op gang komt. Zet professionals in. Weg met de middenmoot.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken