[column] Contentmarketing vraagt om talent, inzicht en kunde

[column] Contentmarketing vraagt om talent, inzicht en kunde
  • Content
  • 18 mrt 2019 @ 11:43
  • 20690 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • HRContentArbeidsmarkt

‘Wat moet je deze week weer klaarspelen?’, vraag ik aan mijn dochter die net aan een nieuwe baan is begonnen. ‘Leren, veel leren,’ zegt ze.

Na een kritische zoektocht heeft ze eindelijk een bedrijf gevonden met een duidelijk werkgeversmerk en volgens de website minstens zoveel aandacht voor de werknemers als voor de klanten. Eindelijk kan ze haar talenten aanspreken. In dat verband was het volgende prettig om te lezen: ‘Met het onderwerp talentmanagement kun je veel kanten op. De verschillen bestaan voornamelijk uit taalkundige nuances. Ze zijn weliswaar klein, maar met een behoorlijke impact als je met talenten aan de slag wil.’ Het verhaal gaat over de vraag of talent hetzelfde is als de beste medewerker. Of de vraag of je een talent bent of talent hebt. In elke organisatie, ook die van communicatie of contentmarketing, kun je iets met dit gegeven. Hoe ga je om met talenten?

Talentmanagment binnen contentmarketing is beslist noodzakelijk om te voorkomen dat je door foute keuzes iemand aantrekt die meester is in het bezigen contentbegrippen en containerwoorden en slecht bedachte onderwerpen of domme teksten produceert die beter niet geschreven hadden kunnen worden. Je hebt niet veel talent nodig om je artikelen te voorzien van koppen die ervoor zorgen dat ze in ieder geval niet gelezen worden. Sommige media zijn er meesters in. De commerciële boodschap druipt er bijvoorbeeld vanaf:  ‘Een excellente klantbeleving begint met bevlogen medewerkers.’ ‘Iso-certificering van toenemend belang voor marketingbureaus.’ Elke nieuwsbrief die mijn bureaublad passeert staat vol met dit soort commerciële teasers. Slimme teksten of domme wrochtsels? Zeg het maar.

En wat dacht je hier van: ‘Als je de vijf cruciale stappen hebt gezet voor impactvolle customer journey content, je contentstrategie hebt opgezet vanuit het door Hearst Create & Dremel ontwikkelde Content Marketing Strategy-model en je de content hebt geplot in de Content & Conversion-map, dan ben je aardig geavanceerd bezig op contentmarketinggebied. Vervolgens ga je resultaten zien, die vragen om optimalisaties. Deze optimalisaties leiden tot uitbreiding van je activiteiten en dus van je contentmarketingafdeling. Het zijn logische conclusies die je kunt voorzien en waarvan je weet dat je er op moet anticiperen.’ (Bron: Emerce) Navelstaren bij gebrek aan talent voor ‘schrijven’, zullen we maar zeggen. Als zelfs de managers onvoldoende talent hebben om te begrijpen wat een goede contentmarketeer moet kunnen, kan het behoorlijk fout gaan.

Linda Krijns doet op Frankwatching handzame suggesties voor het maken van relevante content.‘Content kun je op een rechttoe rechtaan-manier maken, waarbij je bijvoorbeeld kijkt naar relevante zoekopdrachten in Google en vragen die (potentiële) klanten stellen. Beantwoord die vragen op een simpele of juist creatieve manier en voilà, je hebt content. Dit soort content kan prima voor je werken. Het zal daarentegen zelden buitengewone content zijn. Door jezelf de juiste vragen te stellen, kun je content creëren die uitstijgt boven concurrentie die doorsnee content publiceert.’ Maar het is geen trucje waarmee je een merk of organisatie een positieve boost geeft. Talent, inzicht, kennis en kunde zijn cruciaal.

Voor leidinggevenden is dit wellicht interessant om te lezen als het gaat om het koesteren en stimuleren van talent: ‘Jongeren willen weten dat ze de moeite waard zijn om mee te werken. Dat ze gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Dat u hun talenten ziet. Ze willen weten dat u ze genoeg respecteert om naar te luisteren, afspraken na te komen en eerlijk tegen te zijn. En dat ze uw vertrouwen waard zijn. Niet alleen geeft u ze met erkenning de zekerheid die ze als groentje op het werk zo hard nodig hebben, u sterkt ze ook in hun identiteit. Belangrijk, want die zijn jongeren nog volop aan het ontdekken.’ Lees het volledige artikel op managersonline.nl.

Het aantrekken van talent is geen sinecure. Sommigen zeggen dat het vinden van nieuwe getalenteerde medewerkers stukken moeilijker is dan het aantrekken van nieuwe klanten. Ik ga het mijn dochter komend weekeinde vragen: wat heb je geleerd afgelopen week? Of hebben ze je tot over je oren volgestopt met klusjes omdat omzet belangrijker is dan talentontwikkeling? Ze is kritisch en selectief, en wil een baan die bij haar past, een baan waarin ze kan groeien. Ik ben benieuwd.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken