[column] 5 PR-hacks voor de marketeer

[column] 5 PR-hacks voor de marketeer
  • Content
  • 9 apr 2019 @ 16:31
  • 18001 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • PR

Merken zitten vol interessante visies en relevante verhalen. Toch zie je vooral de grote, gevestigde namen terug in vakmedia. Het lijkt niet weggelegd voor bedrijven zonder bekende naam, maar niets is minder waar.

Werken aan naamsbekendheid en je in de kijker spelen bij een journalist is iets wat iedere organisatie kan. Het vergt alleen wel veel tijd en geduld. In deze blog deel ik vijf hacks om alvast een begin te maken en waarmee je de kans op mediasucces vergroot.

Hack #1 Maak van je website je visitekaartje

De website van jouw organisatie is dé plek om te laten zien dat je als organisatie een visie hebt en weet wat er om je heen gebeurt. Op veel websites zie ik op dit moment nog gedateerde informatie of nog erger: alleen maar artikelen over de eigen producten en diensten. Het is juist belangrijk om te laten zien dat je een prikkelende visie hebt en de huidige trends in perspectief kunt plaatsen. Je blikveld is breder dan het verkopen van je eigen producten en diensten en dat is waar de journalist interesse in heeft. De volgende stap is ook het daadwerkelijk contact leggen met journalisten.

Hack #2 Ken de relevante journalisten

Journalisten worden overspoeld met verhalen van experts en persberichten. Om niet linea recta in de prullenbak gesleept te worden is het belangrijk dat je verhaal bij de juiste journalist terecht komt. Zoek naar de journalisten die schrijven over jouw kennisgebied. Kijk op websites als journa.com om te achterhalen welke journalisten geïnteresseerd kunnen zijn in jouw visie. Leg dit vast in een database en maak een eerste contact door deze journalisten te volgen op Twitter. Lees hun artikelen, reageer op tweets, like en deel. Door te reageren op tweets, met bijvoorbeeld een aanvulling of op oproepen, komt de journalist regelmatig jouw naam tegen. Dit maakt het makkelijker om hack #3 tot een succes te maken.

Hack #3 Pitch, pitch, pitch

Nu journalisten regelmatig jouw naam zijn tegengekomen, is het tijd om het heft in eigen hand te nemen. Benader de relevante journalist met jouw interessante nieuws of visie. Dit doe je door de journalist in kwestie te bellen of te mailen. De meeste journalisten hebben voorkeur voor e-mails, houd hier rekening mee! Zorg ervoor dat je niet bij elke journalist hetzelfde idee of verhaal neerlegt en zorg dat het echt relevant is. De meeste journalisten worden bijvoorbeeld niet wild van productnieuws, ook al is het voor jullie groot nieuws. Pas je idee aan op de interesse van de journalist en het medium waar hij voor schrijft. Bij pitchen is het vooral zo dat de aanhouder wint, perfectioneer je pitch en zorg voor succes.

Hack #4 Wees beschikbaar

Je hebt jezelf in de kijker gespeeld met je reacties op social media en het pitchen. Het is belangrijk om dan ook daadwerkelijk beschikbaar te zijn voor interviews of korte reacties. Journalisten hebben vaak enorm strakke deadlines. Niets is dan zo vervelend als een onbereikbare expert. De krant en daarmee de journalist gaat niet wachten tot jij tijd hebt en dan is je kans al snel verkeken. Dus zorg dat je op de hoogte bent van wat er speelt en dat je zowel telefonisch als per mail goed bereikbaar bent voor journalisten. De kunst is om zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen een uur te reageren op een verzoek.

Hack #5 Meet wat werkt

Publicaties realiseren is niet gemakkelijk en een vak apart. Wanneer je jouw organisatie succesvol in de media hebt gekregen, is je werk nog niet klaar. Veel publicaties staan niet gelijk aan veel websitebezoeken, downloads en conversie. Als dat je doelstelling is, is het dus belangrijk om te bekijken welke publicaties wel hiertoe leiden. Zo kun je nog efficiënter de doelstellingen behalen en alleen de media aanschrijven die ook daadwerkelijk hieraan bijdragen. Kijk ook goed naar de effort die je erin hebt gestoken, was deze het waard? Is het realistisch om het zelf te blijven doen? Het beantwoorden van deze vragen helpt je bij het bepalen van de juiste PR-strategie.
 

Door: Lotte Monster, account director bij Marcommit.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken