Artificial intelligence in contentmarketing

Artificial intelligence in contentmarketing
  • Content
  • 19 apr 2019 @ 11:08
  • 28192 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentEvenementAI

‘Content Frenemies, the human touch in a tech driven world’. Dit is de spannende titel van het zesde event dat Albert Jan Huisman en Bert van Loon van CMFF (Content Marketing Fast Forward) organiseerden, donderdag 11 april in de Openbare Bilbiotheek Amsterdam.

Op de vraag of menselijke creativiteit en machines tot elkaar kunnen komen gaf een aantal topsprekers antwoord in het OBA in Amsterdam op 11 april jl.

Hoe begin je met AI in marketing? Moeten we AI omarmen of is het daar nog te vroeg voor? Is AI vriend of vijand in de wereld van (content)marketing? Op deze veelgestelde vragen wilden een groot aantal bezoekers antwoord krijgen. Niet de minste sprekers gaven hun visie op Artificial Intelligence. Zij deelden hun kennis met het publiek en inspireerden de aanwezigen door hen iets mee te geven van hun eigen beleving, ervaring met en visie op het fenomeen. De kick-off werd gedaan door Paul Roetzer. Hij richtte het Marketing Artificial Intelligence Institute op en als er iemand is die dichtbij het vuur staat, dan is het deze man. Roetzer meent dat marketeers anders in de wedstrijd moeten zitten en hun budgetten beter moeten inzetten bij het kiezen van de kanalen. Dat is nu typisch iets wat je door AI zou kunnen laten oplossen. Vooral klein beginnen, een probleem heel goed definiëren en prioriteiten stellen waarvoor je AI zou willen gebruiken. Overigens is angst om banenverlies nergens voor nodig: "Je wordt er vooral een betere marketeer van", aldus Roetzer.

Gevarieerde keynote speeches

Op het podium vertelde Irina Pashina van SAP over hoe zij met SAP gekomen is waar ze nu staat. Het wervelende verhaal van Mike Mooguire (Daily Moo en oprichter van Wunderground Music) maakte het publiek aan het lachen, maar de kern van zijn verhaal ‘AI is onvermijdelijk, al blijft de creativiteit van mensen onvervangbaar’ staat als een huis. Angela Pham (Facebook) spreidde een sterk staaltje informatie over chatbots ten toon.

Young professionals aan het woord

Vraagstukken over de nieuwe technologie worden meestal vanuit onder meer bedrijfsvisie benaderd. Maar vaak zit de grote succesfactor in de individu, het gaat erom hoe zij of hij met veranderingen omgaat en of men openstaat voor AI. Tijdens het event werden vier jonge professionals gevraagd om tijdens een panelgesprek hun persoonlijke verwachtingen te bespreken. Aanwezig waren Tessa Leenders (Vodafone Ziggo), Noortje Kleijnen (Coopr), Margot Schreuders (WWF) en Bart Prins (The Post). Het werd een interactief gesprek tussen de sprekers, het publiek en de vier jonge gasten.

#LVT (leuk voor thuis)

Jason Miller van Microsoft sloot de middag af. Hij presenteerde in hoog tempo en op een persoonlijke, enthousiaste manier zijn feiten, interessante weetjes, weldoordachte one-liners en vraagstukken. Machines kunnen volgens hem creatief zijn, maar het grote punt is dat we moeten samenwerken met de computer en vooral niet tegenwerken. Dat is een mooie voor thuis. Even over nadenken.

 

Door: Bianca Serraarens.

Deze blog stond eerder op Platform Content.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken